Psychologia kolorów w marketingu
Opakowanie produktu powinno być jak najbardziej atrakcyjne. Ważny jest jego kształt oraz kolor. Dobre rozwiązanie stanowi też umieszczenie na nim ciekawej grafiki – pomagają w tym etykiety samoprzylepne z nadrukiem. Zaprojektowanie estetycznego opakowania zwiększa szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji i uzyskanie sukcesu sprzedażowego.
Największą moc przyciągania uwagi klientów mają kolory. Nic więc dziwnego, że stosowanie poszczególnych barw stanowi ważny element działań marketingowych i reklamowych. W takim przypadku wykorzystuje się psychologię kolorów. Okazuje się bowiem, że różne odcienie wpływają na myśli i odczucia człowieka. Mogą oddziaływać na nastrój, stany emocjonalne, a nawet wywoływać różne reakcje fizyczne. Dzięki nim bez trudu można wzmocnić przekaz marketingowy albo podświadomie zachęcić klientów do podjęcia konkretnych działań. Projektując opakowanie produktu, warto zwrócić uwagę na jego kolorystykę, ponieważ ma ona duży wpływ na zachowania konsumentów.
Jak wpływają na odbiorców poszczególne kolory?
Opakowania mogą mieć różne kolory – nie ma tu żadnych ograniczeń. Warto jednak wiedzieć, jakie emocje wywołują poszczególne barwy. Dzięki temu łatwiej wybrać odcień pasujący do danego produktu. Oto co oznaczają najpopularniejsze kolory:
- czerwony – ma bardzo duży wpływ na emocje, działa pobudzająco i mocno przykuwa uwagę. Kojarzy się z dynamiką i zachęca do szybkiego działania. Z jednej strony jest utożsamiany z adrenaliną i poczuciem niebezpieczeństwa, z drugiej jednak z miłością i dużą dawką energii;
- niebieski – wzbudza zaufanie, kojarzy się ze spokojem, stabilnością i harmonią. Jest jednym z najbardziej lubianych kolorów;
- żółty – lekko pobudza, a dodatkowo przywodzi na myśl słońce, ciepło i radość. Z drugiej strony może kojarzyć się też z ostrzeżeniem;
- zielony – daje poczucie bezpieczeństwa i działa uspokajająco; jest kojarzony przede wszystkim z naturą;
- czarny – jest bardzo elegancki, kojarzy się z luksusem oraz daje poczucie unikatowości i tajemniczości;
- pomarańczowy – kojarzony z dużą dawką energii i radością, stanowi wyraźny komunikat i działa aktywizująco;
- różowy – kojarzy się z wrażliwością, troskliwością i czułością.
Jak widać, przy pomocy kolorów można wywołać w odbiorcach naprawdę różnorodne emocje. Przed zastosowaniem konkretnej barwy na opakowaniu należy przemyśleć, w jaki sposób chce się oddziaływać na konsumentów. Trzeba także zadbać o to, aby wybrany odcień był dobrze dopasowany do danego produktu oraz w pełni odpowiadał identyfikacji wizualnej całej marki.