- Póki co do marszałka wysłałem intencyjne pismo informujące o naszej inicjatywie utworzenia w Bełchatowie filii ośrodka egzaminowania kierowców – mówi starosta. - Czekamy teraz, aż zacznie obowiązywać ustawa pozwalająca na przeprowadzanie egzaminów na prawo jazdy kategorii A i B w czterdziestu miastach prezydenckich, w tym między innymi w Bełchatowie. Wtedy osobiście udam się do marszałka województwa łódzkiego rozmawiać o WORD-zie w Bełchatowie.
- Zdecydowanie popieramy tworzenie nowych ośrodków egzaminowania – mówi Janusz Kuśmierek, prezes Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów Regionu Piotrkowskiego. - Przemawiają za tym względy społeczno-ekonomiczne. Mamy już przygotowane stanowisko popierające działania starosty bełchatowskiego w tym zakresie, w którym wymieniamy wiele argumentów wspierających ten pomysł. Najważniejszym jest większa dostępność ośrodka egzaminowania dla społeczeństwa. Gdyby taki punkt powstał w Bełchatowie, mieszkańcy powiatu bełchatowskiego nie musieliby egzaminu na prawo jazdy zdawać w odległym o ponad 20 km Piotrkowie Trybunalskim lub Łodzi czy Sieradzu. Ponadto wiele osób z gmin sąsiadujących z nami powiatów zapewne wybrałoby Bełchatów na miejsce egzaminu.
W kwietniu Sejm uchwalił ustawę, która pozwala na przeprowadzanie egzaminów na prawo jazdy kategorii A i B w czterdziestu miastach prezydenckich, w tym między innymi w Bełchatowie. Po przyjętych poprawkach Senatu, ustawa czeka na podpis prezydenta RP. O lokalizacji nowych WORD-ów będą decydować marszałkowie.
- W naszym powiecie rocznie około 5 tys. osób zdobywa uprawnienia do kierowania pojazdami – mówi Szczepan Chrzęst. - Tak duża liczba jest dobrym argumentem do utworzenia ośrodka egzaminowania w Bełchatowie. Kandydatom na kierowców zaoszczędzi czas, bo na jazdy szkoleniowe i sam egzamin nie trzeba będzie już jeździć do Piotrkowa czy innych miast, gdzie obecnie znajdują się Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.
Na terenie powiatu bełchatowskiego działają 24 ośrodki nauki jazdy. Każdego roku Wydział Komunikacji bełchatowskiego Starostwa wydaje około5 tys. praw jazdy i rejestruje około 10 tys. pojazdów.
- Bełchatów jest dobrym miastem do egzaminowania. Można tu wykonywać wszystkie zadania egzaminacyjne - dodaje Józef Kowalski, właściciel szkoły nauki jazdy. - Wiele lat temu to właśnie w Bełchatowie zdawało się egzamin, mimo że miasto było dużo mniejsze. Należy pamiętać, że na jazdę szkoleniową zawsze można wyjechać do Łodzi i tam oswoić się na przykład ze zwiększonym ruchem i dużymi skrzyżowaniami z torowiskami tramwajów. - A po Bełchatowie wbrew pozorom łatwo się nie jeździ – dodaje z kolei Zbigniew Hyży, właściciel szkoły nauki jazdy. - Infrastruktura drogowa i natężenie ruchu jest wystarczające do nabycia odpowiednich umiejętności kierowcy.
Nowa ustawa nie zakłada tworzenia nowych WORD-ów, a jedynie punktów egzaminacyjnych niezbędnych do zdawania egzaminów. W Polsce jak na razie jeden punkt egzaminacyjny obsługuje 700 tysięcy mieszkańców, podczas gdy na przykład w Irlandii na jeden ośrodek przypada 90 tysięcy mieszkańców, a w Wielkiej Brytanii przypada 150 tysięcy mieszkańców.
Stanowisko ośrodków
“Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów Regionu Piotrkowskiego z siedzibą w Bełchatowie zrzesza ośrodki szkolenia kierowców i instruktorów z powiatów bełchatowskiego, opoczyńskiego, piotrkowskiego, radomszczańskiego, tomaszowskiego. Naszym nadrzędnym celem jest wpływanie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na naszych drogach poprzez podnoszenie poziomu szkolenia, organizowanie konkursów, szkoleń dla instruktorów oraz młodzieży szkolnej i lokalnej społeczności. W wielu przedsięwzięciach współpracujemy z WORD-em w Piotrkowie oraz z samorządami na szczeblu powiatowym. Na szczególną uwagę zasługuje współpraca ze Starostwem Powiatowym w Bełchatowie. Starosta bełchatowski chętnie angażuje się w przedsięwzięcia, których organizatorem jest SOSKI. Przejawia się to w konkretnych działaniach. Od dwóch lat wspólnie ze Starostwem organizowany jest konkurs z wiedzy o przepisach ruchu drogowego dla młodzieży ponadgimnazjalnej. Cenne nagrody w postaci nieodpłatnych kursów na prawo jazdy fundują OSK zrzeszone w SOSKI. Starosta angażuje się również w organizacje konkursu dla instruktorów poprzez ufundowanie pucharów i nagród dla najlepszych instruktorów z regionu. Ustawa z dnia 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami wprowadza możliwość egzaminowania w miastach powiatowych, w których organem wykonawczym jest prezydent miasta.
SOSKI RP jest za utworzeniem punktów egzaminowania w miastach powiatowych
Poniżej przedstawiamy argumenty za utworzeniem takiej filii/punktu.
Szkolenie i egzaminowanie:
- egzaminowanie kandydatów na kategorię AM, wyjazdy z 14-letnimi dziećmi na jazdy szkoleniowe do miast – dotychczasowych siedzib WORD-ów oraz egzaminy w tych miastach stwarzałoby poważne zagrożenie dla małoletnich niechronionych uczestników ruchu. Jazdy motorowerem najczęściej odbywają się na obszarze wokół miejsca zamieszkania, nauki itd. Wyjazdy do Piotrkowa czy np. Sieradza odbywałyby się tylko w celu “zapoznania” z miastem egzaminowania i nie miałyby nic wspólnego z realnymi potrzebami wynikającymi z bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przygotowaniem merytorycznym do samodzielnej jazdy,
- wszechstronne wyszkolenie kandydata na prawo jazdy nie będzie krępowane obowiązkowymi wyjazdami do miast egzaminowania, co powinno wpłynąć na zwiększenie konkurencyjności w szkoleniu, szczególnie praktycznym (np. w ramach szkolenia wyjazdy do miasta wojewódzkiego),
- egzaminowanie w ruchu drogowym na kat. AM, A1, A2, A będzie odbywać się według tych samych zasad jak na kat. B, dotychczas jazda odbywała się wyznaczoną trasą. Zmiana ta zwiększy liczbę pojazdów w ruchu drogowym w mieście egzaminowania (samochód do nauki jazdy+motocykl). To z kolei wpłynie na pogorszenie płynności ruchu, utrudni ruch pojazdów. Podobnie rzecz się ma w zakresie egzaminowania na kat. B1.
Względy ekonomiczne:
- dojazdy do miast egzaminowania generują dodatkowe koszty dla ośrodków szkolenia kierowców (zwiększone zużycie paliwa oraz zwiększone koszty związane z eksploatacją pojazdów),
- mieszkańcy powiatu ponoszą koszty dojazdu na egzamin, załatwienia formalności w biurze WORD.
Społeczne:
- wyjazdy szkoleniowe do miasta egzaminowania trwają od 4 do 5 godzin (dwie osoby), co wymaga często wygospodarowania dodatkowego czasu przez uczestników szkolenia, kosztem obowiązków szkolnych, zawodowych, rodzinnych i innych,
- wyjazdy na egzamin wymagają dnia wolnego (dojazd, egzamin), w przypadku egzaminów w mieście powiatowym problem ten zostanie w dużym stopniu ograniczony”.