Co zrobić w sytuacji, kiedy nie ma z czego zapłacić bankowi czy firmie pożyczkowej kolejnej raty? O to zapytaliśmy rzecznika praw konsumentów w Piotrkowie. Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych w artykułach 8d i 8e wprowadziła ograniczenie pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich – mówi Bartłomiej Krasiński. - Na chwilę obecną jest to jedyne rozwiązanie prawne związane ze spłacaniem zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów konsumenckich, w tym pożyczek. Nie ma przepisów prawnych, które powodowałyby automatyczne zawieszenie lub odroczenie płatności rat kredytów konsumenckich.
Związek Banków Polskich rekomenduje bankom udzielenie daleko idącej pomocy swoim klientom, spłacającym kredyty. Pomoc ta miałaby polegać głównie na odroczeniu terminu spłaty rat kredytu. Cześć banków już umożliwiło swoim klientom czasowe zawieszenie spłat udzielonych kredytów.
Polski Związek Instytucji Pożyczkowych, który - jak sam twierdzi - reprezentuje 80% rynku pożyczek pozabankowych udzielanych w internecie, również udzielił swoim członkom rekomendacji do udzielenie ich klientom pomocy poprzez czasowe odroczenie terminu spłat pożyczki.
Miejski rzecznik konsumentów ma dla pożyczkobiorców praktyczną radę. - Jeśli jesteśmy w trudnej sytuacji związanej z ogłoszoną epidemią i mamy problem ze spłatą zobowiązań wynikających z zaciągniętych kredytów czy pożyczek, powinniśmy złożyć wniosek do przedsiębiorcy, u którego się zapożyczyliśmy o odroczenie spłaty zobowiązań – mówi B. Krasiński. - Decyzja co do odroczenia terminów spłaty rat należy do przedsiębiorcy.
O tym, że rozwiązania dla pożyczkodawców borykających się z trudnościami w spłacie zobowiązań ma w swojej ofercie już od dawna Provident, jak zapewnia nas przedstawiciel tej firmy. - Podstawowym z nich jest Okresowa Przerwa w Spłacie, w ramach której, na wniosek klienta, Provident odracza termin spłaty do 4 rat tygodniowych lub jednej raty miesięcznej – informuje nas Karolina Łuczak, kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej w Provident Polska S.A. - Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że aktualna sytuacja przekłada się na gorszą kondycję finansową gospodarstw domowych, dlatego też, jeszcze bardziej niż zwykle, staramy się podchodzić indywidualnie do każdego klienta.
as