Pierwsze z przedmiotów, które można by określić mianem wyrobów jubilerskich powstały mniej więcej 100 000 lat temu w czasach, w których priorytetem było w głównej mierze stawianie czoła trudnej i niegościnnej rzeczywistości. Obecnie nie jest wcale tak inaczej, a ponadto biżuteria nie stała się rzeczą niezbędną do życia, a przedmiotem zdolnym po prostu zaspokoić pewne potrzeby estetyczne.
Przy czym we wspomnianej przeszłości biżuteria pełniła funkcję w obszarach związanych z:
- religią,
- symbolizmem,
- socjologią,
- użytkowaniem,
- zdobnictwem.
Wedle przodków precjoza były swego rodzaju talizmanami, przeznaczonymi do składania w ofierze bogom licząc na ich przychylność. Aurę elitarności tamtych przedmiotów podkreślał fakt, że z powodu absurdalnych wręcz kosztów były dostępne jedynie dla władców lub kapłanów, które to wzmacniały ich autorytet.
Współcześnie zdecydowana większość powyższych założeń mocno się zdezaktualizowała, ale nie oznacza to, że biżuteria straciła na popularności. Wręcz przeciwnie, dla kobiet stanowi ona powszechny element codziennej stylizacji, a i mężczyźni coraz bardziej się do niej przekonują. Ze wspomnianych wcześniej ról biżuterii tą dominującą i najbardziej widoczną jest ta zdobnicza.
Złoty łańcuszek celebrytka z aniołkiem
Wystarczy spojrzeć, jak bardzo na przestrzeni lat rozwinęła się branża jubilerska (również cenowo). Dostępna jest w zasadzie dla wszystkich, kobiety o subtelniejszej urodzie mogą bez problemu założyć srebrne kolczyki, dla sfinalizowania ceremonii ślubnej przyszły mąż nakłada na palec ukochanej pierścionek zaręczynowy serce, a na większości szyi celebrytek wisi nomen omen złota celebrytka.
Tu dochodzimy do próby odpowiedzenia na początkowo zadane pytanie. Biżuteria jest dla płci pięknej swego rodzaju narzędziem służącym do pokreślenia swojej kobiecości i uwydatnienia tych najmocniejszych walorów wizualnych. Nie bez znaczenia jest też jej rola psychologiczna, ponieważ uważana jest za podkreślenie własnej indywidualności spośród tłumu. Co jednak najlepsze dziś stała się na tyle ważnym elementem wizerunku, że raczej nie ma co liczyć na zmianę tego stanu rzeczy.