ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Licytacje dzieł sztuki, czyli jak sprzedać obraz z głową

Środa, 21 listopada 2018
Istnieje kilka możliwości sprzedaży dzieł sztuki. Jednym z najczęściej wybieranych są licytacje. O czym należy pamiętać, wystawiając obraz na aukcję, jakie elementy wziąć pod uwagę, czego się wystrzegać, a na czym możemy zyskać – przybliżamy istotę licytacji.
Licytacje dzieł sztuki, czyli jak sprzedać obraz z głową

Dlaczego aukcja?
Aukcja jest dość specyficzną formą sprzedaży. Badania pokazują, że podczas licytacji uruchamiają się w nas odczucia skłaniające do walki, rywalizacji. Jeśli coś nas zainteresowało, równoległe zainteresowanie innych wyzwala emocje, które nakazują dążyć do posiadania. Często też emocje biorą wówczas górę nad rozsądkiem.

Właściciel, wystawiając obraz na aukcji, chce uzyskać za niego jak najwyższą cenę. Oczywiście na wartość dzieła wpływają czynniki takie jak autorstwo, pochodzenie, technika wykonania, rozmiar itd. Jeśli jednak uda nam się zawalczyć o satysfakcjonująca cenę i obraz pojawi się na aukcji – połowa sukcesu za nami.

 

Cena


Pamiętajmy, że wiele zależy od ceny dzieła. Właścicielowi zależy na jak najwyższej cenie. Podobnie jest w przypadku domu aukcyjnego. Jednak interesy domu aukcyjnego oraz właściciela różnią się w pewnym punkcie. Właścicielowi zależy na cenie i często woli poczekać tak długo, aż uda mu się osiągnąć właściwą. Dla domu aukcyjnego niesprzedany obraz jest stratą.

 

Jak to jest z tą ceną? Dom aukcyjny ustala z właścicielem orientacyjną cenę, biorąc obraz w komis. Podpisywana jest wówczas umowa komisowa. W zależności od wzrostu wartości dzieła, właściciel może liczyć na wyższą kwotę ze sprzedaży. Specyfika aukcji bardzo często pozwala uzyskać kwoty wyższe od wstępnie umówionych. W sytuacji odmiennej, kiedy wychodzimy z wyższą ceną, podejmujemy znaczne ryzyko.

 

Po pierwsze, za wysoka cena może nie wzbudzić zainteresowania licytujących. Musimy zawsze brać pod uwagę fakt, że osoby lubujące się w dziełach sztuki, znają ich wartość. Windując cenę, narażamy się na ryzyko braku ofert kupna. Niestety obraz wystawiony na sprzedaż, a nie sprzedany w określonym czasie, otrzymuje przysłowiowa „łatkę”. Trudniej jest sprzedać coś, co raz już nie zostało sprzedane. Sytuację taką nazywamy efektem „spalenia”. Obraz wraca do właściciela, ale piętno niesprzedania już zawsze na nim spoczywa. Niejednokrotnie zmusza to właściciela do obniżenia ceny wyjściowej nawet do takiej, która jest zdecydowanie niższa od wartości wycenionej przez rzeczoznawcę lub całkowitego zaniechania sprzedaży.

 

Jak bezpiecznie sprzedawać na aukcjach?


Podstawą jest podpisanie z domem aukcyjnym umowy jeszcze przed przekazaniem dzieła do komisu. W umowie należy zawrzeć cenę obrazu dla właściciela oraz jej wzrost w zależności od uzyskania wyższej kwoty podczas aukcji. Po drugie, powinniśmy rozważanie podchodzić do ceny dzieła i kwoty, jaką chcielibyśmy otrzymać ze sprzedaży. Zbyt wysoko wycenione obrazy w przypadku braku ofert kupna zostają dotknięte tak zwanym efektem „spalenia”, który już zawsze podąża za dziełem.


Zainteresował temat?

2

0


Zobacz również

reklama
reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat