Za co należy się odszkodowanie?
Prawo energetyczne, a dokładnie art. 4 ust. 1 tej ustawy, mówi że dystrybutor energii elektrycznej jest zobowiązany do utrzymywania zdolności sieci, instalacji oraz urządzeń do realizacji zaopatrywania w energię elektryczną w sposób niezawodny oraz ciągły. Z kolei rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego określa standardy jakościowe obsługi odbiorców. Tam znajdziemy informacje o dopuszczalnym czasie przerw w dostawie prądu dla odbiorców końcowych. W przypadku gospodarstw domowych, które zalicza się do grup przyłączeniowych IV i V, jednorazowa przerwa w dostarczaniu energii nie może przekroczyć: 16 godzin (przerwa planowana) lub 24 godzin (przerwa nieplanowana). Rozporządzenie określa także maksymalną dopuszczalną sumę czasów trwania przerw w ciągu roku. Jest to 35 godzin w przypadku przerw planowanych i 48 godzin w przypadku przerw nieplanowanych. Odbiorca może złożyć wniosek o odszkodowanie w przypadku przekroczenia dopuszczalnych czasów trwania przerw.
Wniosek o odszkodowanie czy bonifikatę?
Warto podkreślić, że o odszkodowanie możemy wnioskować tylko w takiej sytuacji, gdy w wyniku przerwy w dostawie energii ponieśliśmy jakąś szkodę. Jeśli owej szkody nie było to od firmy energetycznej możemy się domagać wypłacenia bonifikaty. Reguluje to rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Zgodnie z tym dokumentem bonifikata należy się odbiorcy za każdą niedostarczoną kilowatogodzinę. Przy obliczaniu wysokości bonifikaty brana jest pod uwagę pięciokrotność ceny prądu, która obowiązywała na konkurencyjnym rynku w poprzednim roku. Uwaga: często firma energetyczna odmawia wypłacenia pieniędzy powołując się na działanie tzw. siły wyższej.
Jak powinien wyglądać wniosek?
Wniosek powinien zawierać podstawowe dane odbiorcy, czyli imię, nazwisko, adres oraz nr klienta (znajdziemy go na rachunku za prąd lub na umowie). Jeśli składamy wniosek o odszkodowanie to musimy wykazać wysokość szkody, dlatego warto załączyć dokumenty potwierdzające poniesione koszty/wydatki. Wzór wniosku znajdziecie tutaj https://energiadirect.pl/poradniki/wniosek-o-odszkodowanie-wzor.
EnergiaDirect.pl – porównywarka cen energii