Szkoła WEB 2.0 – atrakcyjne hasło czy potrzeba?

Tydzień Trybunalski Niedziela, 02 października 20111
Dwa lata temu (17 czerwca 2009 roku) na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakładce “Edukacja informatyczna i medialna” został zamieszczony tekst o wpływie technologii informacyjno-komunikacyjnej na edukację.

Autorzy tekstu zauważają, że w związku z nieustannymi zmianami w technologii komputerowej i w technologiach informacyjno-komunikacyjnych (TIK) powraca pytanie, jak przeprowadzać ich selekcję i adaptację do potrzeb systemu szkolnego. Jednocześnie podkreślana jest konieczność permanentnego uczenia się przez całe życie, niejako wymuszonego zmianami w technologiach. Wobec tego jednym z zadań systemu kształcenia jest przygotowanie uczących się do pracy i życia w środowisku coraz bogatszym w zastosowania TIK.

W opinii Macieja Słomczyńskiego (adiunkta w Katedrze Dydaktyki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego) nie można mówić o nowych metodach nauczania, bowiem mimo ogromnych zmian w zakresie środków i form kształcenia repertuar potencjalnych metod kształcenia pozostał praktycznie ten sam od kilkudziesięciu lat. Jednocześnie – zdaniem tego badacza organizacji procesu uczenia się – to właśnie współczesna technologia stanowi przyczynę pogłębiania się luki międzypokoleniowej, a w konsekwencji trudności w zrozumieniu potrzeb młodych ludzi przez dorosłych. … Ta bariera cyfrowa pojawia się również miedzy uczniami i kadrą nauczającą, a nauczyciele zazwyczaj źle czują się w sytuacji, kiedy ich podopieczni mają większą od nich wiedzę i umiejętności w jakiejś dziedzinie. Mało tego, młody człowiek może teraz na bieżąco weryfikować zakres i “nieomylność” swojego nauczyciela, bowiem Google wie wszystko …

Nie ulega jednak wątpliwości – i z tym zgadzają się także “sceptycy technologiczni” – że umiejętność korzystania z Internetu jest koniecznością. I koniecznością jest także przypomnienie o umieszczeniu na oficjalnej liście chorób psychicznych uzależnienia od Internetu (tzw. IAD – Internet Addiction Disorder). W niektórych uprzemysłowionych państwach liczba osób uzależnionych od Internetu przekracza liczbę osób uzależnionych od narkotyków pochodzących z maku.

Aby przygotować nauczycieli do realizacji zadań edukacyjnych w zakresie technologii informacyjnej i informatyki opracowane zostały stosowne standardy (opracował je Maciej M. Sysło). W dokumencie (pierwsza wersja z 2003 r.) wyraźnie zaznaczono, że … wszyscy nauczyciele powinni być nauczycielami technologii informacyjnej i komunikacyjnej w takim samym sensie, w jakim są nauczycielami czytania, pisania i rachowania.
Na podstawie tych standardów PTI przygotowuje nowy certyfikat dla nauczycieli, w miejsce ogólnego certyfikatu ECDL, będzie to pedagogiczny certyfikat umiejętności komputerowych. Nowością nowego opracowania w stosunku do poprzednich wersji jest wprowadzenie dwóch poziomów umiejętności: podstawowy i rozszerzony.

Czy te działania zbliżą nas do szkoły WEB 2.0 okaże się już niebawem. Ale dziś już nikt nie kwestionuje faktu, że nauczyciele muszą przejawiać profesjonalne umiejętności i zachowania, charakterystyczne dla ery cyfrowej. Jednym z priorytetowych działań winno być stworzenie uczniom warunków, w których kształcenie będzie przebiegać nie tylko w systemie klasowo-lekcyjnym i będzie otwarte na korzystanie z olbrzymich i ciągle rozbudowywanych zasobów cyfrowych.

W przygotowywanej ofercie na rok szkolny 2011 - 2012 WODN w Piotrkowie Trybunalskim zaproponował szkolenia i warsztaty w sposób istotny uzupełniające nauczycielską wiedzę i umiejętności w zakresie TIK. Znajdą się tam nie tylko informacje o najnowszych cyfrowych programach edukacyjnych, ale także pomoc w kształtowaniu kreatywności uczniów i wspierania edukacji technologią informacyjno-komunikacyjną. Szczególną okazją do dokonania wyboru spośród proponowanych form będzie konferencja przedmiotowo-metodyczna “ Szkoła WEB.2 – iluzja czy rzeczywistość? Nauczyciele i uczniowie w szkole na miarę XXI wieku”, w trakcie której zaprezentowane zostaną podejmowane przez WODN działania edukacyjne. Konferencja odbędzie się 5 października 2011 r. o godz. 15.00 (s. 5) w siedzibie WODN w Piotrkowie Tryb., ul. Dąbrowskiego 13.

Marek Grynkiewicz


Zainteresował temat?

0

0


Zobacz również

Komentarze (1)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

dobre dobre ~dobre dobre (Gość)03.10.2011 14:39

wszędzie bym szukał nowych technologii ale nie w WODN. W pierwszej lepszej szkole nauczyciele się lepiej orientują

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat