Rusza budowa ostatniego brakującego odcinka autostrady A1 Tuszyn–Częstochowa. W tej sprawie na budowie autostradowej obwodnicy Częstochowy minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit, wojewoda śląski Jarosław Wieczorek, wicewojewoda Mariusz Trepka i Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz podpisali porozumienie.
Według planów ponad 80-kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa pochłonie ok. 3,6 mld zł i jego budowa ma potrwać trzy lata. Autostrada będzie biegła według osi, którą obecnie wyznacza DK1. Pierwsze przetargi zostaną rozpisane jeszcze w grudniu tego roku.
Budowa ostatniego odcinka autostrady A1 pozwoli na:
- skrócenie czasu przejazdu między głównymi aglomeracjami: Warszawy/Łodzi i aglomeracji śląskiej;
- odciążenie istniejącej sieci – w szczególności skoncentrowanie ruchu ciężkiego na autostradzie uwolni lokalne społeczności od nadmiernego hałasu i zagrożeń w ruchu poprzez budowę obejść miejscowości oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska i ochrony przed hałasem;
- lepsze połączenie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także rynkami południowych sąsiadów: Republiki Czeskiej i Republiki Słowackiej;
- rozwój sektora wykonawstwa drogowego – projekt o tej skali wygeneruje w trakcie realizacji kilka tysięcy miejsc pracy bezpośrednio u wykonawców i pośrednio w otoczeniu firm budowlanych.
Ostatni odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).