-
Dlaczego podwyżka cen ciepła w Piotrkowie jest tak duża?
Tak gwałtowny wzrost cen ciepła spowodowany jest głównie wzrostem cen węgla (300%), wzrostem cen energii elektrycznej (250%), wzrostem cen gazu (po wybuchu wojny na Ukrainie wzrost ok. 400%). Na poziom cen ciepła mają również wpływ wysokie ceny uprawnień do emisji CO2. Wymienione pozycje kosztowe stanowią ok. 90% wszystkich kosztów wytworzenia oraz przesyłu ciepła i to one odpowiadają za taki poziom cen. Prezydent żadnego miasta w kraju nie ma wpływu na wyżej wymienione składniki.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że od 1 stycznia 2023 r. polski rząd podniósł z 5 do 23% stawkę VAT na ciepło co niestety dla finalnych odbiorców powoduje wzrost cen ciepła o kolejne 18%.
-
Dlaczego ceny ciepła różnią się od siebie w zależności od miasta?
Taryfy są konstruowane w oparciu o umowy na zakup paliw i energii elektrycznej. Umowy te zawierane są w różnych terminach, w oparciu o różne ceny. W Piotrkowie podobnie, jak w wielu innych miastach, zawieraliśmy umowy po nowych, wysokich już cenach. Ale są też miasta, które bazują na starych, korzystnych umowach na gaz, węgiel czy energię elektryczną i dopiero przed nimi zawieranie nowych kontraktów i składanie wniosków taryfowych do URE.
Świadczy o tym m.in. wypowiedź Premiera RP Mateusza Morawieckiego dla radia RMF FM z połowy stycznia br.: „W niektórych przypadkach było tak, że samorządy miały umowy na zakup ciepła sprzed 2-3 lat. I one były na bardzo dobrych warunkach. Stąd gdzieniegdzie te podwyżki mogą być rzeczywiście dotkliwe”.
Dodatkowo należy podkreślić, że zmiana taryfy w Piotrkowie powinna nastąpić we wrześniu ubiegłego roku. Nie zrobiliśmy tego, ponieważ czekaliśmy na nową koncesję na dostarczanie ciepła produkowanego z gazu. Stąd też wzrost procentowy cen za ciepło w Piotrkowie musiał być wyższy niż w tych miastach, gdzie ceny zmieniano kilkakrotnie w ciągu ubiegłego roku.
-
Czy w związku ze zmianą przepisów będą obniżki cen ciepła?
Sygnały z innych miast w kraju, w tym również apele prezydenta Krzysztofa Chojniaka i innych samorządowców kierowane do Premiera RP oraz parlamentarzystów przyniosły efekt w postaci wdrożenia nowelizacji ustawy "w zakresie niektórych źródeł ciepła". Przepisy weszły już w życie i w ciągu najbliższych dni Prezes Urzędu Regulacji i Energetyki w Warszawie ustali dla każdego przedsiębiorstwa ciepłowniczego w kraju taryfy wytwarzania i dostarczania ciepła.
Jak tylko poznamy te ceny miejska spółka Elektrociepłownia Piotrków poinformuje o tym fakcie wszystkich zarządców nieruchomości, do których dostarcza ciepło systemowe. Wówczas spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe oraz TBS ustalą wysokość zaliczek na ciepło systemowe.
-
Jak kształtowana jest taryfa za ciepło?
Wniosek ws. taryfy konstruowany jest w oparciu o rozporządzenie Ministra Klimatu i Ochrony Środowiska. To nic innego jak bardzo ścisła instrukcja sporządzania takiego dokumentu. W oparciu o ww. rozporządzenie przedsiębiorstwo ciepłownicze przygotowuje wniosek taryfowy. Rządowa, profesjonalna instytucja, jaką jest Urząd Regulacji Energetyki, wniosek analizuje bardzo skrupulatnie i zatwierdza tylko konieczne koszty produkcji i dystrybucji ciepła systemowego pilnując tym samym interesów mieszkańców. Nie ma tutaj mowy o żadnej uznaniowości. Po zatwierdzeniu taryfy przez Prezesa URE i opublikowaniu jej w Biuletynie Informacji Publicznej jest wprowadzona do rozliczeń z odbiorcami nie wcześniej niż 14 dni i nie później niż 45 dni po jej publikacji.
-
Dlaczego w Piotrkowie jeszcze nie ma kogeneracji?
Kogeneracja – jest to proces technologiczny jednoczesnego wytwarzania energii elektrycznej i użytkowej energii cieplnej w elektrociepłowni. Ze względu na mniejsze zużycie paliwa, zastosowanie kogeneracji daje duże oszczędności ekonomiczne i jest korzystne pod względem ekologicznym.
-
PGNiG, spółka Skarbu Państwa odpowiedzialna za dostarczanie gazu, wybuduje gazociąg, którym ma być dostarczany gaz na ciepłownię C-1 do końca 2023 roku. To przy ul. Orlej wybudujemy system kogeneracyjny. Gaz jest niezbędny, aby rozpocząć produkcję energii i ciepła.
-
PGE, spółka Skarbu Państwa, nie ma odpowiednich warunków technicznych w pobliżu ciepłowni C-1, aby odebrać całą moc elektryczną wyprodukowaną przez system kogeneracyjny. Powoduje to brak efektywnego jej wykorzystania przez cały rok. Zgodnie z rozmowami prowadzonymi, w najbliższym czasie PGE ma dostosować swoją infrastrukturę do możliwości elektrociepłowni.
-
Znaczny wzrost kosztów budowy systemu kogeneracyjnego z ok. 25 mln zł do ok. 46 mln zł. Zakładając, że dofinansowanie byłoby na poziomie ok. 16-17 mln zł. Pozostałą kwotę, tj. ok. 30 mln zł musielibyśmy dołożyć z budżetu miasta (rynek stabilizuje się i jest szansa na niższe ceny).
Jeśli tylko aspekty niezależne od spółki ciepłowniczej zostaną spełnione to Elektrociepłownia Piotrków wykona inwestycję w oparciu o dotacje z NFOŚiGW lub przy pomocy innych funduszy, również zagranicznych.
-
Dlaczego nie otrzymaliśmy dofinansowania na budowę elektrociepłowni w Piotrkowie Trybunalskim?
Aplikowaliśmy o dotację z funduszy norweskich na budowę elektrociepłowni. Niestety nasz wniosek nie uzyskał akceptacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Był program „Ciepłownictwo powiatowe”, w którym o dofinansowanie mogły aplikować tylko ciepłownie do 50 MW mocy (my mamy ponad 80 MW – więc nie spełnialiśmy warunków formalnych). Była możliwość wystartowania w tym programie dla ciepłowni o większej mocy niż wspomniane 50 MW, jednak warunkiem było znajdowanie się na liście miast zubożałych. Piotrków nie znajdował się na tej liście, która tworzona jest w na podstawie wskaźników ekonomicznych.
-
Czy kredyt zaciągnięty przez spółkę na budowę elektrociepłowni wpłynął na ceny ciepła w Piotrkowie?
Odsetki od kredytu w okresie trwania budowy ciepłowni zwiększają wartość inwestycji i w niewielkim tylko procencie zwiększają koszty późniejszej amortyzacji. Na kwotę amortyzacji, która jest uwzględniona w cenie ciepła, zdecydowany wpływ ma wartość całej inwestycji, a nie sposób jej finansowania. Nie ma tu znaczenia czy inwestycja została sfinansowana ze środków własnych, kredytów, dotacji czy nawet dostalibyśmy urządzenia w prezencie.
Odsetki od kredytu po zakończeniu inwestycji nie stanowią kosztu uzasadnionego i nie mogą być uwzględnione w taryfie dla ciepła. Spłata rat kredytu następować będzie z amortyzacji.
-
Jak wygląda kwestia wynagrodzenia prezesa spółki Elektrociepłownia Piotrków?
Wynagrodzenia członków Zarządu spółek są regulowane przede wszystkim przez ustawę z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami, zaś wysokość wynagrodzeń wypłacanych członkom Zarządu spółek, uzależniona jest od tzw. ustawy okołobudżetowej, corocznie uchwalanej i publikowanej, na którą PREZYDENT ŻADNEGO MIASTA NIE MA WPŁYWU.
Wynagrodzenie członka zarządu składa się z dwóch części: części stałej stanowiącej wynagrodzenie miesięczne podstawowe określane kwotowo oraz części zmiennej, stanowiącej wynagrodzenie uzupełniające za rok obrotowy Spółki określone procentowo. Część zmienna wynagrodzenia, po zrealizowaniu celów zarządczych, MUSI BYĆ WYPŁACONA OBLIGATORYJNIE, wynika to z zawartego kontraktu. Brak takiej wypłaty skutkuje powstaniem roszczenia wobec Spółki. Identyczny sposób wynagradzania obowiązuje zarówno w spółkach Skarbu Państwa, jak i w innych spółkach komunalnych.
Rozpowszechnianie informacji o wypłaceniu prezesowi Elektrociepłowni Piotrków rzekomej „premii” czy „nagrody” jest KŁAMSTWEM, niejednokrotnie przekazywanym celowo wykorzystując zrozumiałe, ludzkie emocje związane z bardzo trudną sytuacją ekonomiczną w kraju wywołaną powszechną drożyzną, w tym również podwyżkami cen za ciepło systemowe.
Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Piotrkowa Trybunalskiego