Jedna z pacjentek dowiedziała się, że stosowała lek na chemioterapię, który kosztuje 9 tys. zł. Inny pacjent dowiedział się, że był leczony na oddziale uzależnienia od alkoholu, co miało kosztować 4 tys. Co jeszcze? Np. sfałszowanie zlecenia na gorset czy wykorzystanie danych osobowych pacjenta leczonego w prywatnym gabinecie stomatologicznym do sprawozdania do NFZ. Z naszego konta w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta możemy dowiedzieć się o zabiegach, których nigdy nie przebyliśmy i o lekach, których nie przyjmowaliśmy. Okazuje się, że do nieprawidłowości dochodzi również w Piotrkowie.
Wziernikowanie pochwy u... mężczyzny. USG moszny u... kobiety. Takie rzeczy tylko w NFZ-cie. Jaka jest skala sfałszowanych i fikcyjnych zabiegów, które lekarze wpisywali w dokumentacji pacjentów, a których nigdy nie wykonali?
- Ginekologiczne badania przypisane mężczyznom i poważne operacje zamiast drobnych zabiegów - to tylko niektóre odkrycia po lekturze Zintegrowanego Informatora Pacjenta. Kto nad tym zapanuje? - pytali dziennikarze TVN24, skąd dowiedzieliśmy się o niezwykłym przypadku pana Marcina Lorenza, który po zalogowaniu się do systemu informatycznego NFZ dowiedział się, że w 2008 roku przeszedł w gabinecie ginekologiczno-położniczym wziernikowanie pochwy. Okazuje się, że podobnych przypadków oszustw i nieprawidłowości było znacznie więcej.
- Konto w ZIP umożliwia zgłoszenie nieprawidłowości zauważonych na własnym koncie. Obok każdego sfinansowanego pacjentowi przez NFZ świadczenia jest informacja “zgłoś nieprawidłowość”. Formularz trzeba wydrukować i przesłać do NFZ pocztą (nie można na razie zgłaszać nieprawidłowości online), opisując krótko, na czym polega zauważona przez pacjenta nieprawidłowość. Spośród zgłoszeń pacjentów większość dotyczy świadczeń udzielonych w zakresie: stomatologii (40 spraw), leczenia w poradniach specjalistycznych (okulistyka - 30 spraw). Pojedyncze zgłoszenia dotyczą recept, hospitalizacji – informuje Anna Leder, rzecznik prasowy Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
W zakończonych przez łódzki NFZ postępowaniach wyjaśniających świadczeniodawcy dokonali korekt finansowych. W przypadku 4 świadczeniodawców zgłoszenia pacjentów powtórzyły się. W przypadku 5 zgłoszeń ZIP ŁOW NFZ skierował sprawy do prokuratury (sfałszowanie zlecenia na gorset; wykorzystanie danych osobowych pacjenta leczonego w prywatnym gabinecie stomatologicznym do sprawozdania do NFZ; wykazanie porad stomatologicznych u dziecka, które wówczas było za granicą, rozliczanie badań okulistycznych wykonanych pacjentom w ramach badań pracowniczych i opłaconych przez jeden z urzędów). U jednego ze świadczeniodawców (gabinet okulistycznych) kilkunastu pacjentów zgłosiło, że nie korzystało z porad lekarskich i kosztownych badań okulistycznych. W sumie kwota zakwestionowanych świadczeń w tym gabinecie wynosi niemal 10 tys. zł. Placówka jest kontrolowana przez NFZ. Ponadto jedna z pacjentek zauważyła na swoim koncie, że w poradni podano jej lek używany w chemioterapii (koszt podania 9 tys. zł). Po wyjaśnieniu okazało się, że pomylono nazwiska pacjentek. Inny pacjent zauważył, że był leczony na oddziale uzależnienia od alkoholu (koszt 4 tys. zł). Tutaj także doszło do pomyłki. Pacjentka zgłosiła, że na jej koncie widnieją recepty na leki, których nigdy nie używała, a które zrealizowano w innym mieście - na kwotę 11 tys. zł. Pacjent zgłosił, że na koncie rozliczono jego wizytę w poradni leczenia uzależnień. Po wyjaśnieniu okazało się, że pacjent podczas pierwszej wizyty w poradni został umówiony na kolejną wizytę u terapeutki, ale po 1 wizycie na kolejną już nie przyszedł. Wizytę jednak rozliczono. Poradnia zwróciła pieniądze. Pacjent, zauważył na koncie, że korzysta z leczenia w poradni zdrowia psychicznego, poprosił o pilne wyjaśnienie sprawy. Okazało się, że sprawozdanie świadczenia było błędne. Konto w ZIP to także eWUś (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorcy) online, wielu pacjentów właśnie na koncie w ZIP zauważa, że NFZ nie potwierdza ich prawa do świadczeń i że muszą wyjaśnić status ubezpieczenia swój lub dziecka z pracodawcą, ZUS lub w NFZ.
as/jk
ZIP w liczbach
60 000 - liczba założonych kont
5 - miejsce w Polsce zajmuje ŁOW NFZ pod względem liczby założonych kont
158 - liczba zgłoszonych nieprawidłowości
5 - sprawy zgłoszone do prokuratury
78253,64 zł - kwota świadczeń zakwestionowanych przez pacjentów
39195,85 zł - kwota korekt finansowych, których dokonali świadczeniodawcy
Zgłoszenia, które dotyczą mieszkańców Piotrkowa i okolic lub placówek, z tego regionu
Pani xxx, kwestionuje realizację recepty. Pacjentka nie przyjmowała nigdy leków NEDAL i PRENESSA. Recepta została zrealizowana w Aptece xxx w Tomaszowie Mazowieckim (pacjentka nigdy nie była w tym mieście, mieszka w Koszalinie). W toku postępowania potwierdzono zasadność zgłoszenia, apteka zrealizowała receptę z nieprawidłowym nr PESEL pacjenta.
Pani xxx zamieszkała w Piotrkowie Trybunalskim, kwestionuje świadczenie sprawozdane przez pracownię fizjoterapii xxxx (Piotrków Trybunalski). To samo świadczenie udzielone pacjentce poradnia rozliczyła dwukrotnie na kwotę 202,40 zł. W toku postępowania potwierdzono zasadność
zgłoszenia, poradnia dokonała korekty finansowej świadczenia i wycofała je ze sprawozdania.
Pani xxxx, kwestionuje realizację recepty. Pacjenta nie przyjmowała nigdy leków: Nebilenin, Lozap, Apo-doxan, Simvastatin. Recepta została zrealizowana w Aptece xxx w Piotrkowie Trybunalskim (pacjentka zamieszkuje w Piotrkowie). W toku postępowania potwierdzono zasadność zgłoszenia, apteka zrealizowała receptę z nieprawidłowym nr PESEL pacjenta.
Pan xxxx kwestionuje świadczenie sprawozdane na rzecz jego syna xxx w poradni w Piotrkowie Trybunalskim. Ojciec informuje że jego synowi nie udzielono świadczenia rozliczonego na kwotę 32 zł. W toku postępowania potwierdzono zasadność zgłoszenia, szpital zrealizował świadczenie na rzecz innego pacjenta (pomyłka nr PESEL).
Pan xxxx (zamieszkały w Tomaszowie Mazowieckim) kwestionuje świadczenie sprawozdane przez poradnię stomatologiczną w Łaznowskiej Woli na kwotę 122,40 zł. Pacjent informuje że nie udzielono mu tego świadczenia (badanie stomatologiczne lekarskie, całkowite opracowanie i odbudowa ubytku zęba na 1 powierzchni, opatrunek leczniczy w zębie stałym). W toku postępowania potwierdzono zasadność zgłoszenia, poradnia zrealizowała świadczenie na rzecz innego pacjenta (pomyłka nr PESEL). Świadczeniodawca dokonał korekty finansowej świadczenia.