Radni Sejmiku Województwa zdecydowali, żeby w przyszłym roku uruchomić kolejne dwie linie autobusowe współfinansowane z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych: Żytno – Przedbórz - Piotrków Trybunalski oraz Łęczyca – Świnice Warckie – Poddębice. To 154 nowe przystanki i 161 km więcej. Do wojewody zgłaszamy więc wniosek o uruchomienie w nadchodzącym roku 42 linii!
Poszerza swoją siatkę połączeń również Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która od 11 grudnia będzie wozić pasażerów do Opoczna. Mieszkańcy powiatu opoczyńskiego zyskają szybkie, komfortowe i tanie połączenia ze stolicą regionu. Czas przejazdu między Łodzią a Opocznem szacowany jest na 78 minut. Bezpośrednią relację Łódź – Opoczno – Łódź obsługiwać będzie 12 pociągów, natomiast kolejnych 5 składów pojedzie na odcinku Koluszki – Opoczno oraz Tomaszów Maz. – Opoczno – Tomaszów Maz.
Poza granicę województwa, do Skarżyska-Kamiennej w województwie świętokrzyskim, będzie można podróżować trzema parami pociągów łódzkiego przewoźnika.
- Mamy plan i konsekwentnie go realizujemy. Będziemy dalej kierować środki na rozwój kolei – zapowiada marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. - Oczekiwania pasażerów to dla nas priorytet, a oni oczekują, by połączeń kolejowych było jak więcej.
Do Opoczna pasażerowie będą jeździć nowymi hybrydami – pociągami klimatyzowanymi, wyposażonymi w Wi-Fi, do tego ekologicznymi i wyposażonymi w strefę zabaw dla dzieci. Dwa nowiutkie pociągi do obsługi tej linii przyjechały do Łódzkiego w ubiegłym tygodniu. Samorząd województwa łódzkiego na zakup pociągów hybrydowych zabezpieczył blisko 125 mln zł.
Rozstrzygnięty został też przetarg na zakup czterech innych pociągów dla ŁKA. Ich zakup wsparły pieniądze z Polskiego Ładu. Najlepsza okazała się oferta PESA Bydgoszcz. Te pociągi wyjadą na tory w Łódzkiem w 2025 r.
Działania samorządu województwa doceniają nie tylko pasażerowie, ale i eksperci. Za wspieranie kolei w dążeniu do neutralności klimatycznej marszałek odebrał Zieloną Nagrodę Kolejową. O jej przyznaniu zdecydowali przedstawiciele Railway Business Forum i redakcji „Rynek Kolejowy”.
Ekologia jest jednym z priorytetów dla ŁKA. Spółka jest pierwszym pasażerskim przewoźnikiem w Polsce, który dołączył do programu Zielonej Kolei. Do napędu trakcyjnego wykorzystuje się już 30% zielonej energii. Niedługo będzie to 50%, a zamiarem jest pełne jej wykorzystanie.