Jak pokazują najnowsze badania MotoReportera, statystyczny Polak zmienia samochód średnio co 3, 5 roku. Wg danych GUS-u oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) w 2014 roku liczba pojazdów zarejestrowanych w województwie łódzkim wynosiła ponad 1,3 mln. To oznacza, że liczba samochodów w przeliczeniu na 100 mieszkańców naszego województwa wyniosła 525 aut.
Auta używane w Polsce
Według informacji zgromadzonych w CEPiK-u, w Polsce zarejestrowanych jest blisko 19,5 mln samochodów, przy czym średni wiek auta poruszającego się po polskich drogach przekracza 17 lat. Jednocześnie dane CEPiK-u są weryfikowane przez Instytut Samar. Zgodnie szacunkami tego Instytutu liczba samochodów na koniec 2014 roku wyniosła w Polsce 14,95 mln sztuk, czyli o prawie 4,5 mln mniej niż w oficjalnej ewidencji. Tym samym przeciętny wiek auta w Polsce Samar szacuje na ponad 14 lat. Nie zmienia to faktu, że Polska używanymi samochodami stoi. Udział fabrycznie nowych aut w ogólnej liczbie rejestracji jest w naszym kraju niższy, niż przykładowo w Czechach, czy Estonii. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), mające siedzibę w Brukseli, ocenia średni wiek pojazdu rejestrowanego na terenie Unii Europejskiej na 8,3 roku.
Zdaniem ekspertów z MotoReportera niezależnie od tego, czy samochód kupujemy w kraju czy sprowadzamy go z zagranicy, najchętniej szukamy pojazdów w przedziale wiekowym od 4 do 8 lat. Najbardziej interesuje nas przebieg między 101–150 tys. kilometrów. Z drugiej strony coraz mniej obawiamy się aut ze stanem licznika przekraczającym 200 tys. kilometrów, szczególnie jeżeli jest sprowadzane z zagranicy. Do niedawna najczęściej kupowanymi samochodami z drugiej ręki były rodzinne auta kombi, jednak ta tendencja w pierwszym półroczu 2014 roku odwróciła się na korzyść hatchbacków. Maleje również zainteresowanie samochodami z silnikiem diesla, co zdaniem ekspertów jest przede wszystkim wynikiem spadających cen benzyny. Najchętniej poszukiwanymi jednostkami napędowymi są te o pojemności do 2 litrów. Wybierając auto z silnikiem o mniejszej pojemności, chcemy uniknąć wysokiej stawki ubezpieczenia.
W kwestii zakupu, najwygodniej jest ponieść wydatek w całości z własnej kieszeni. Zakup samochodu można również sfinansować kompleksowo lub w części, korzystając z oferty kredytowej. Kredyt na zakup auta może zostać udzielony na 10 lat, zatem więcej, niż leasing. Alternatywą dla kredytu może być również szybka pożyczka gotówkowa, którą w swojej ofercie ma coraz więcej firm (m.in. www.zaimo.pl).
Na co zwracać uwagę?
Przed przystąpieniem do oględzin interesującego nas samochodu warto przeprowadzić dokładny wywiad ze sprzedającym, nawet kiedy jest nim znajomy lub członek rodziny. Jeśli umawiając się na obejrzenie samochodu, nie czujemy się pewnie, warto poprosić o pomoc zaprzyjaźnionego mechanika. Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Karoseria. Tu szukamy rys, wgnieceń, śladów po zaprawkach malarskich oraz ewentualnych śladów rdzy. Jeżeli chodzi o grubość naniesionego lakieru, to nieodzowna będzie pomoc fachowca, którą znajdziemy w punkcie lakierniczym. Następnie zaglądamy do wnętrza. Tutaj należy sprawdzić zużycie poszczególnych elementów wyposażenia takich jak fotel kierowcy, kierownica, drążek zmiany biegów. Ułatwi nam to ocenę faktycznego przebiegu pojazdu..
Jazda próbna. Trudno wyobrazić sobie zakup pojazdu bez jej odbycia. Szczególnie w przypadku aut używanych. Nieprawidłowa praca silnika, problemy z poprawnym działaniem skrzyni biegów, luzy w zawieszeniu, praca hamulców. Tylko siadając za kierownicą samochodu, możemy zweryfikować jego deklarowany stan. Tutaj również pomoże wykwalifikowany mechanik. Coraz częściej zakłady mechaniki samochodowej oferują możliwość sprawdzenia stanu pojazdu przed zakupem, a usługa obejmuje zarówno badania podwozia pod kątem wycieków oraz stanu zawieszenia, jak i diagnostykę silnika. Badanie nie jest drogie i trwa zaledwie kilkadziesiąt minut w kilkuletnim samochodzie objętym gwarancją. W sytuacji, gdy zabraknie ostatniego przeglądu gwarancyjnego, możemy być pewni, że przy następnej wizycie w autoryzowanym serwisie zostaniemy o tym poinformowani wraz z odmową udzielenia naprawy gwarancyjnej. Jeżeli chodzi o starsze pojazdy, należy również zachować szczególną ostrożność, ponieważ w najlepszym przypadku konieczność natychmiastowego uzupełnienia badań będzie wiązała się z dodatkowym kosztem. Kiedy jeździmy 10-letnim autem, musimy być przygotowani na koszt rzędu 800 zł.