Dlaczego firmy decydują się na działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu?
Co do tego, że działania CSR przynoszą obopólną korzyść, nie można mieć najmniejszych wątpliwości. Firmy, które decydują się na społeczną odpowiedzialność biznesu, zyskują w oczach swoich klientów, a ich marka staje się lepiej rozpoznawalna. Jak powiedzieliby specjaliści ds. marketingu – dzięki CSR zwiększa się świadomość marki. Obszary, których dotyczy społeczne zaangażowanie, otrzymują z kolei ogromne wsparcie, nie tylko finansowe.
Wiele globalnych koncernów, poza udzielaną pomocą, informuje społeczność międzynarodową o problemach, którym stara się zaradzić. O działaniach CSR powiadamiani są chociażby jej pracownicy na wszystkich szczeblach, sporo przedsiębiorstw prowadzi także strony internetowe i blogi informujące o krokach podejmowanych w ramach konkretnych kampanii CSR.
Ważna jest choćby najmniejsza pomoc – nawet ona może dać ogromne efekty!
Wielu z nas najbardziej dotykają problemy najmłodszych, szczególnie tych z biednych zakątków świata, ubogich rodzin i poważnie chorych. Tak naprawdę każdy może przyczynić się do poprawy ich sytuacji. Jakie kroki warto zatem podejmować? Konsument może angażować się w akcje podejmowane przez fundacje i organizacje NGO. Z pozoru niewielkie działania mogą przynieść ogromnie pozytywny efekt. Przykład? W październiku 2015 r. z okazji obchodzonego co roku Światowego Dnia Mycia Rąk, Poznańska Fundacja Pomocy Humanitarnej „Redemptoris Missio” zainicjowała akcję „Podaj mydło!”. Jej celem było wyrobienie nawyku mycia rąk z użyciem mydła wśród najmłodszych mieszkańcach Kamerunu i Republiki Środkowoafrykańskiej. Każdy zainteresowany mógł przynieść do siedziby fundacji dowolną liczbę kostek mydła.
Odzew był ogromny – zaangażowali się nie tylko mieszkańcy serca Wielkopolski, ale też poznańskie przedszkola, szkoły i uczelnie. W ciągu trzech tygodni trwania akcji udało się zebrać 100 tysięcy kostek, czyli około 10 ton mydła. Innym sposobem na wspieranie działań CSR jest wybieranie produktów i usług firm społecznie zaangażowanych. Na które z nich warto zwrócić uwagę?
Działania CSR z myślą o dzieciach – najlepsze przykłady
Doskonałym przykładem globalnej marki wrażliwej na los najmłodszych jest Amway. Lider sprzedaży bezpośredniej w 2003 roku rozpoczął kampanię One by One na rzecz dzieci. Bilans działań z pierwszych 10 lat działalności doskonale obrazuje zaangażowanie marki w poprawę sytuacji – w latach 2003–2014 Amway pomogło ponad 12 milionom dzieci, przekazując na ten cel 250 milinów dolarów. Co ciekawe, w kampanię One by One od samego początku angażują się pracownicy korporacji i związani z nią przedsiębiorcy, którzy w omawianym okresie przepracowali jako wolontariusze aż 3,5 miliona godzin.
W ramach kampanii One by One do tej pory udało się zrealizować wiele projektów na całym świecie, m.in.: udzielono pomocy niepełnosprawnym dzieciom, podjęto walkę z niedożywieniem i trudnym dostępem do edukacji, doposażono biblioteki dziecięce, zbudowano domy dla całych rodzin i place zabaw, wreszcie zadbano o odpowiednią opiekę medyczną nad najmłodszymi. W naszym kraju Amway rozpoczęło współpracę z fundacjami prowadzonymi przez Ewę Błaszczyk i Jana Melę. Pierwszej z nich, Fundacji Ewy Błaszczyk „AKOGO?”, Amway pomógł w budowie Kliniki „Budzik” im. Oli Janczarskiej. Do placówki trafiają dzieci, które zapadły w śpiączkę – dzięki wysiłkom lekarzy i terapeutów w ciągu ponad dwóch lat działalności (od lipca 2013 do końca listopada 2015) udało się wybudzić 23 pacjentów.
Razem z Fundacją Amway przeprowadził także kampanię edukacyjną „Pomóż dziecku, gdy się zakrztusi”, uświadamiającą rodziców, jak przeprowadzić pierwszą pomoc w przypadku zakrztuszenia się pociechy. Druga z organizacji, Fundacja Jaśka Meli „Poza Horyzonty”, otrzymała wsparcie na pomoc dzieciom i młodzieży po amputacjach – Amway zachęcał też do przekazywania 1% podatku na rzecz fundacji, pomagał w organizacji zbiórki pieniędzy podczas warszawskiego Biegu Niepodległości.
Zachęcamy również do informacji na temat Amway Business Centre Europe.
Działania CSR świadczą o zaangażowaniu przedsiębiorstw w sprawy wykraczające poza zyski korporacji. Pozytywne postrzeganie firmy i kojarzenie jej z działaniami na rzecz innych to najważniejsze korzyści, jakie niesie ze sobą społeczne zaangażowanie biznesu. Z punktu widzenia beneficjentów takich działań, nawet tych pozornie najmniej znaczących, mają one ogromny sens.