Obowiązki pracodawcy oraz schemat postępowania w razie wypadku są dokładnie określone przez obowiązujące prawo. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawę z tego, jakie kroki należy podjąć w trudnej sytuacji. Ważne jest szybkie i sprawne działanie, które może sprawić, że życie pracownika zostanie uratowane lub jego ciało nie będzie okaleczona.
Najpierw dobre przeszkolenie
Nawet najbardziej zorganizowani pracownicy nie są pomocni, jeżeli nie mają wiedzy, którą w razie potrzeby będą mogli wykorzystać. Dlatego bardzo ważne są kursy pierwszej pomocy, gdzie opanowuje się nie tylko teorię, ale również praktykę. Informacje na ten temat można uzyskać na przykład tutaj: gpsbhp.eu/. Istotne jest to, że podstawowe umiejętności są przyswajane już we wczesnym etapie szkolnym, więc zawsze istnieją fundamenty, na których oparte będą kolejne nauki.
Wyznaczenie osoby, która udzieli pierwszej pomocy
Zgodnie z Kodeksem Pracy każdy pracodawca ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie odpowiadała za udzielenie pomocy przedmedycznej. W razie wypadku niezwykle duża odpowiedzialność spocznie na barkach wskazanego pracownika, dlatego trzeba dokładnie zastanowić się nad jej wyborem. Ważne jest, by taka osoba była odpowiedzialna, miała odpowiednią wiedzę oraz potrafiła właściwie ocenić zaistniałą sytuację. Ze strony zatrudnionego istotne jest to, że nie ma konieczności wyrażenia zgody na przypisanie nowej roli i zadań, które się z tym wiążą.
Asortyment znajdujący się w każdej apteczce
Każdy zakład pracy zobowiązany jest do posiadania apteczki, w której muszą znajdować się najpotrzebniejsze rzeczy potrzebne w pomocy przedmedycznej. Ich prawidłowe wykorzystanie nie tylko może pomóc rannemu, ale również ochroni zdrowie osobie udzielającej pierwszej pomocy.
Wyposażenie apteczki
- rękawiczki jednorazowe i chusta,
- plastry różnej wielkości,
- gazy jałowe,
- nożyczki, agrafki oraz skalpel,
- maseczka do sztucznego oddychania,
- koc termiczny,
- bandaże o szerokości 5, 10 i 15 centymetrów.
/Artykuł powstał we współpracy z firmą gpsbhp.eu