W I etapie uczniowie przygotowali spot przedstawiający najistotniejsze założenia i cele, jakie przyświecać będą realizacji projektu.
Spot już powstał i można go obejrzeć poniżej.
W II etapie realizowanym od stycznia do marca 2018 roku odbędą się cztery spotkania z tymi, którzy pracują z osobami z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Będą to między innymi:
· przedstawiciel Polskiego Związku Głuchych,
· przedstawiciel Polskiego Związku Niewidomych
· pedagog specjalny pracujący z osobami z ASD (Spektrum Zaburzeń Autystycznych)
· rehabilitant-fizjoterapeuta z Fundacji Aktywnej Rehabilitacji w Łodzi
Celem spotkań będzie zgromadzenie doświadczeń dotyczących życia codziennego osób z różnymi ograniczeniami w zakresie funkcjonowania zmysłów. Z założenia spotkania będą miały charakter warsztatów. Proponowane ćwiczenia pozwolą lepiej zrozumieć sytuację osób niepełnosprawnych.
Ostatni etap (IV-IX) to upowszechnienie zdobytej wiedzy. Uczniowie biorący udział w projekcie będą mogli pod kierunkiem nauczyciela przekazać swoją wiedzę młodszym kolegom. Dlatego też podsumowaniem realizowanego projektu będzie opracowanie bazującego na zdobytych doświadczeniach, scenariusza zajęć dla uczniów naszej szkoły.
Poza tym na podstawie sukcesywnie gromadzonych informacji, materiałów i ćwiczeń-doświadczeń uczniowie będą przygotowywać artykuły zamieszczane na stronie internetowej szkoły oraz na łamach szkolnej gazetki "Trzy po Trzy".
Cele projektu
· Poznanie sposobu funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących
· przedstawienie narzędzi pomocnych w życiu codziennym dla osób niewidomych i słabowidzących
· zapoznanie z pismem punktowym
· wskazanie na wykorzystanie białej laski i psa przewodnika w życiu osoby niewidomej
· poznanie sposobu funkcjonowania osób głuchych
· zapoznanie z podstawami języka migowego jako sposobu porozumiewania
· poznanie sposobów komunikowania się z osobami głuchymi
· poznanie pojęcia Spektrum Zaburzeń Autystycznych (ASD)
· przedstawienie uczniom najczęstszych wyzwań społecznych, komunikacyjnych i sensorycznych, z jakimi mierzą się osoby z ASD
· wyjaśnienie uczniom, w jaki sposób mogą pomóc osobie z ASD
· poznanie trudności, na jakie napotykają osoby poruszające się na wózku inwalidzkim
· doświadczenie ograniczeń ruchowych poprzez ćwiczenia
· poznanie sposobów redukowania barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnością ruchową.