Komisja Zakładowa NSZZ Solidarność po przeprowadzonej kontroli PIP stwierdza jednoznacznie, że prezes dzielił i dzieli pracowników na grupy o odmiennej pozycji, prestiżu i dochodach. Mało tego, związkowcy twierdzą, że podstępy i skryte działania prezesa wystawiają mu miano intryganta.
- Przykładem naruszania zasady lojalności było i jest przyznawanie nadmiernych premii uznaniowych zatrudnionym w spółce dobrym znajomym, niezależnie od sumienności i postawy pracownika - pisze przewodniczący NSZZ Solidarność Marek Tręda w piśmie Komisji Zakładowej skierowanym do prezesa spółki, Zbigniewa Stankowskiego. Związek Zawodowy Solidarność poza tym oświadcza prezesowi, że będzie się domagał wyrównania premii uznaniowej dla wszystkich pracowników celowo pomijanych przy jej przyznawaniu.
Co na to Państwowa Inspekcja Pracy? Piotrkowski oddział PIP stwierdził, że kontrola w emzetkach potwierdziła fakty przedstawione przez Komisję Zakładową. Inspekcja stwierdza, że mogło dochodzić do naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu. - Mogą pojawić się wątpliwości, czy pracodawca kierował się obiektywnymi przesłankami przy obsadzaniu dyżurów na telefon oraz czy wszyscy pracownicy wiedzieli o dodatkowych pracach do wykonania i mogli wziąć w nich udział - pisze PIP w piśmie skierowanym do przewodniczącego Komisji Zakładowej.
Inspekcja pracy informuje, że jeżeli pracodawca nie udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami, to różnicowanie pracowników z przyczyn określonych w kodeksie pracy będzie uważane za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu. Wyniki kontroli prowadzonej przez organ Państwowej Inspekcji Pracy mogą być wykorzystane w postępowaniu sądowym i posłużyć wsparciu żądań poszkodowanego. Ponadto inspekcja zobowiązała pracodawcę do usunięcia nieprawidłowości, jak również wszczęła postępowanie w sprawach o wykroczenia.
Prezes MZK Zbigniew Stankowski poinformował nas, że otrzymał wprawdzie od Państowej Inspekcji Pracy zalecenia pokontrolne, jednak dotyczą one drobnych nieprawidłowości.
Kontrolą PIP w piotrkowskich emzetkach objęto także ustalanie harmonogramów pracy kierowców pogotowia technicznego, wprowadzanie zmian w harmonogramach kierowców autobusowych, rozliczanie podróży służbowych, a także zasady premii motywacyjnych.