ARTYKUŁ SPONSOROWANY

E-geodezja ułatwia życie

Środa, 11 grudnia 2019
Piotrków Trybunalski wywalczył 4 miliony zł unijnego dofinansowania na cyfryzację zasobu geodezyjnego i na uruchomienie e-usług. Realizacja projektu, który rozpoczął się w 2016 r. dobiega końca, ułatwi życie nie tylko geodetom. Teraz do informacji przestrzennych szybciej dotrą zarówno właściciele nieruchomości czy inwestorzy, jak i przedsiębiorcy, mieszkańcy czy instytucje.
E-geodezja ułatwia życie

Pełna nazwa dofinansowanego unijnymi pieniędzmi projektu to „E - geodezja w Piotrkowie Trybunalskim – cyfrowe geodezyjne rejestry publiczne, jako skuteczne narzędzie zwiększające zakres oraz jakość usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną”. - Pozyskiwanie środków unijnych nie jest łatwe, ale jeszcze trudniejsze jest ich wydatkowanie. Nam się to udało – kończymy właśnie realizację projektu „E-geodezja w Piotrkowie Trybunalskim”, co oznacza również prawie całkowity koniec papierowej ery w miejskiej geodezji - mówi Krzysztof Studziżur, geodeta miasta. - Cyfryzacja zasobu geodezyjnego, polegała na przeniesieniu do komputera informacji zapisanych na setkach tysięcy papierowych kartek: na różnych mapach, szkicach polowych, w rejestrach, wykazach, czy skorowidzach. Papierowe dokumenty zastąpiliśmy komputerowymi, relacyjnymi bazami danych, a ich treść uzupełniliśmy o brakujące, wymagane przepisami informacje. Utworzyliśmy 6 standardowych baz: bazę obiektów ewidencji gruntów i budynków, ewidencji sieci uzbrojenia terenu, obiektów topograficznych, bazę cen i wartości nieruchomości, osnów geodezyjnych oraz dokumentów zasobu geodezyjnego.

Piotrków jest jednym z pierwszych samorządów w Polsce, który w pełnym zakresie rzeczowym i obszarowym utworzył cyfrowe, zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami, geodezyjne bazy danych. W naszym projekcie zastosowano innowacyjne, najnowocześniejsze rozwiązania dostępne dziś w kraju. - Dzięki temu możemy zaoferować naszym klientom dane geodezyjne o bardzo wysokiej jakości – dodaje K. Studziżur.

 

Wartość projektu „E-geodezja w Piotrkowie Trybunalskim” to ponad 5,5 mln zł, z czego 4 mln to dofinansowanie unijne. Udało się również zdobyć dofinansowanie z budżetu państwa, w związku z czym z miejskiej kasy trzeba było dołożyć tylko około miliona. Projekt trwa już ponad cztery lata i kończy się 27 grudnia bieżącego roku.

 

- Nasz zasób geodezyjny zawiera dokumenty, które gromadzone są w archiwum ośrodka od ponad 70 lat – mówi geodeta miasta. - W latach 60. czy 70. nie było jeszcze komputerów, dlatego dokumenty te mają postać papierową. Dysponujemy kilkudziesięcioma tysiącami różnego rodzaju operatów, map, rejestrów i wykazów. Na setkach tysięcy papierowych kartek zapisane są miliony różnych informacji. Cyfryzacja zasobu geodezyjnego polegała na przeniesieniu kresek, cyfr oraz liter do komputera. W miejsce tych kresek utworzyliśmy cyfrowe obiekty zapisane w relacyjnej bazie danych, posiadające własne atrybuty, relacje i powiązania. W ramach cyfryzacji zasobu wykonaliśmy również weryfikację i aktualizację danych.

 

Dzięki realizacji projektu piotrkowianie otrzymają przede wszystkim dostęp do lepszych, zgodnych z obowiązującymi przepisami, danych geodezyjnych. Cyfryzacja zasobu to jednak nie wszystko, wdrożyliśmy również e-usługi, dzięki którym będzie można również szybciej, taniej i wygodniej otrzymać te dane.

 

Większość urzędów oferuje proste usługi elektroniczne, pozwalające na przesłanie wypełnionego wniosku o załatwienie danej sprawy. Wdrażane w ramach piotrkowskiego projektu e-usługi są dużo bardziej innowacyjne, pozwalają nie tylko na złożenie wniosku elektronicznego, ale na pełne załatwienie sprawy urzędowej wraz z dokonaniem płatności przez internet i pobraniem zamówionych materiałów.

 

W ramach projektu urzędnicy przygotowali sześć e-usług, które adresowane są do wszystkich grup klientów, zarówno tych indywidualnych, jak i dużych inwestorów. Są też usługi dedykowane przedsiębiorcom oraz urzędom i instytucjom. Przygotowano e-usługę udostępniania materiałów zasobu geodezyjnego, dzięki której można kupić: mapę zasadniczą, mapę ewidencyjną, wypisy i wyrysy oraz inne dokumenty z ewidencji gruntów i budynków.

 

Innowacyjność tych usług elektronicznych docenił minister cyfryzacji, który zamierza umieścić projekt „E-geodezja w Piotrkowie Trybunalskim” na mapie innowacji Polski.

 

Dzięki realizacji projektu piotrkowianie otrzymają przede wszystkim dostęp do lepszych, zgodnych z obowiązującymi przepisami, danych geodezyjnych. Dzięki e-usługom będzie można również szybciej, taniej i wygodniej otrzymać te dane. - Żeby pozyskać mapę, wypis, wyrys lub inny dokument wystarczy usiąść wygodnie i włączyć komputer. Nie trzeba się ubierać, wsiadać do samochodu, szukać miejsca parkingowego, a potem czekać w kolejce do urzędnika lub do kasy. Wystarczy uruchomić stronę internetową o adresie: geoportal.piotrkow.pl – wyjaśnia K. Studziżur. - W ramach zamówienia wybieramy miejsce lub obszar, który nas interesuje. Wybieramy rodzaj dokumentu, na przykład mapę. Następnie jej obszar, format, skalę oraz kolor. System komputerowy automatycznie wyliczy należną opłatę i przekieruje nas na stronę płatności internetowych, do naszego banku. Uiszczenie opłaty oznaczać będzie, że system rozpocznie automatyczne przygotowywanie zamówionych dokumentów.

Sprawę urzędową można załatwić teraz tak samo, jak zakupy w sklepie internetowym. Wystarczy się zalogować, wybrać dokumenty, które nas interesują, zapłacić przez płatności internetowe, a następnie je pobrać. Pełna samoobsługa.

 

W ramach e-usług można również zamawiać dokumenty papierowe, jeżeli oczywiście ktoś woli lub potrzebuje dokument w takiej formie. Zamówiona mapa wydrukowana zostanie przez urzędnika i czekać będzie na odbiór w dogodnym terminie. Może zostać wysłana również pod wskazany adres.

 

Urzędnicy przygotowali specjalne e-usługi dla przedsiębiorców, którzy najczęściej korzystają z danych geodezyjnych: dla firm geodezyjnych, rzeczoznawców majątkowych, firm projektowych, czy kancelarii komorniczych. - W największym stopniu wykorzystują obecnie e-usługę geodeci – wyjaśnia geodeta miasta. - Ponad 99 % swoich zgłoszeń załatwili w tym roku przez internet. To, co w innych urzędach załatwiane jest w ciągu wielu dni, a nawet tygodni, u nas geodeci załatwiają w kilkanaście minut.

 


Zainteresował temat?

8

1


Zobacz również

reklama
reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat