Autobusem? Nie, dziękuję

Poniedziałek, 30 grudnia 201990
Zakorkowane ulice to widok, do którego powoli się przyzwyczajamy. Mieszkańcy dużych miast już od dawna wolą korzystać z komunikacji miejskiej bardziej niż z własnego samochodu. Czy w Piotrkowie stanie się podobnie?
Autobusem? Nie, dziękuję

Na razie nic nie wskazuje na to, by piotrkowskie autobusy mogły być alternatywą dla osób, które przemieszczają się po mieście własnym samochodem. Ci, którzy są aktywni zawodowo nie bardzo mogą sobie pozwolić na długą i przymusową krajoznawczą wycieczkę po mieście. Do tego zaplanowaną ze znacznym wyprzedzeniem.


Jednak wcale nie oznacza to, że autobusy w Piotrkowie są niepotrzebne. Po prostu oferta piotrkowskiej komunikacji skierowana jest zupełnie w innym kierunku. Autobusy wożą głównie seniorów, uczniów do szkoły (ze szkoły już rzadziej) i mieszkańców dzielnic peryferyjnych.

Czy oferta piotrkowskiej komunikacji zbiorowej powinna się zmienić, by odpowiadać na bieżące wyzwania komunikacyjnej rzeczywistości?


Liczne przykłady z Polski i Europy pokazują, że za usługi dobrej jakości ludzie chętnie zapłacą, ale z transportu nie spełniającego ich wymagań nie będą korzystać nawet za darmo. Tylko 3% potencjalnych użytkowników komunikacji miejskiej uważa, że podstawowym kryterium korzystania z niej jest cena biletu.


Komunikacja zbiorowa wydaje się być jedyną przyszłą alternatywą dla realizacji potrzeby przemieszczania się w obrębie miast. Korki, hałas, brak miejsc do parkowania, stres, długi czas podróży, zanieczyszczenie powietrza - to rzeczywistość, która puka do drzwi.


Ostatnie niedogodności komunikacyjne w Piotrkowie, traktowane jako przejściowe, wcale takimi nie muszą być. Może to zapowiedź tego, co czeka nas wkrótce każdego dnia.

Wydaje się, że obecnego stanu nie da się zmienić bez zainwestowania w nowoczesną infrastrukturę drogową. Niezbędna jest też świadomość pilnej potrzeby określenia nowych celów dla miejskiej komunikacji.

 

 

 

 

 

Marcin Gromadzki, ekspert Public Transport Consulting:

Dobry układ komunikacyjny to taki, który zawiera zarówno bezpośrednie połączenia meandrujące, jak i szybkie średnicowe, o możliwie najkrótszej trasie. Obecny, główny segment użytkowników komunikacji miejskiej, czyli właśnie seniorzy, naciskają na bezpośredniość połączeń. Każda próba wprowadzenia układu przesiadkowego w mniejszych miastach kończy się katastrofą – zdecydowanym oporem tej grupy pasażerów, artykułowanym często wprost władzom miasta.

W Piotrkowie Trybunalskim najlepiej byłoby uprzywilejować transport miejski na tych wydłużonych trasach, np. uniemożliwić samochodom osobowym przejazd ulicami Słowackiego i POW jako ciągiem. W takiej sytuacji owe meandrowanie byłoby mniej uciążliwe i czasochłonne.

Po każdych badaniach marketingowych proponowaliśmy w Piotrkowie zwiększenie liczby pojazdów w ruchu w skali całej sieci komunikacyjnej o 3 – 5, właśnie w celu uruchomienia dodatkowych połączeń „szybkich”. Postulaty te, ze względu na różne ograniczenia, nie zostały jednak zrealizowane.


Zainteresował temat?

4

5


Zobacz również

reklama

Komentarze (90)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gość ~gość (Gość)30.12.2019 14:55

Du ju spik english?

13


eP-cimów ~eP-cimów (Gość)30.12.2019 14:44

Magistrat ma problemy z dojazdem szkolnych dzieci do szkół, a tu zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej w miejsce prywatnych samochodów.
Przysłowie mówi - zamienił stryjek siekierkę na kijek.
Przypuszczać można, że to tylko szukanie kasy ..........

61


gość ~gość (Gość)30.12.2019 13:59

Za to u nas mam wrażenie że każda linia jedzie ta samą trasą przez te same przystanki

111


Bolek ~Bolek (Gość)30.12.2019 11:12

Już było coś takiego jak Pekałes plus i zdechło, ci co ządają w Piotrkowie darmowej komunikacji to chyba są osobliwości ze stanem umysłu, miasto wprowadziło cięcia gdzie się dało po obniżeniu podatków przez pis, w miescie gdzie największym pracodawcą jest Niemiecki Hearing i gdzie nie ma przemysłu jeno same markety, za takie pomysły muszą zapłacić podatkiem posiadacze posesji , domów, działek,itd czyli jedni frajerzy muszą się dołożyć innym cwaniakom!

115


gość ~gość (Gość)30.12.2019 13:35

A kiedy w MZK kierowcy przestaną rozmawiać przez telefon podczas jazdy?

101


gość ~gość (Gość)30.12.2019 13:26

Ja zawsze siadam na tylnich siedzeniach z kolegą popijajac piwka i bez różnicy gdzie jedzie mzk zawsze dobrze się bawimy a innym to jak zawsze nic nie pasuję pozdrawiam Pana kierowcę i pana Kanara za wyrozumiałość

36


gość ~gość (Gość)30.12.2019 12:57

Przedewszystkim tabor zmienic nie Mówię tu o wymianie wszystkich MZK na hura ale 1 czy 2 na rok ale nowe a nie my szczycimy się mamy nowe MZK ale produkcja 2005 czy 2004 wstyd jak. A takie miasto innych stać na nowe tabory na bezlaotne przejazdy. Druga sprawa kierowcy stanowczo powinni zarobić więcej 2tys to stanowczo mało jak na kierowcę kiedyś. Byli mili można było zapytać zagadavw. Tej chwili spora ilość jest nowych młodych osób którzy albo naburmuszeni albo nie wiedzą nic. Naprawdę pracownika trzeba inwestować. A trzecia to tak ułożyć trasy aby miło i szybko się podróżowało a nie jak w tej chwili trzeba na pow jechać całe miasto to szybciej z pod Focusa z buta można dojść

51


gość ~gość (Gość)30.12.2019 12:35

No najlepiej nie co 10 min MZK a jedna minuta oczekiwania maks i może do tego szwedzki stół na przystanku? Ludzie jak nie pasuje to dzwonić po taxi!

39


SayNoToBusology ~SayNoToBusology (Gość)30.12.2019 12:31

Ceny biletów są zdecydowanie za drogie jak na takie małe miasto jak Piotrków, 2 zł za normalny to maksymalna cena jaka powinna być, wogóle wszystko tu jest za drogie, a z pracą lypa, trzeba pracować w LDZ i dojeżdżać albo sie wyprowadzić całkowicie

101


gość ~gość (Gość)30.12.2019 11:57

Częstotliwość co 10 minut i klimatyzowane autobusy. W przeciwnym wypadku nie ma sensu zamiana prywatnego samochodu na MZK.

72


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat