Autobusem? Nie, dziękuję

Poniedziałek, 30 grudnia 201990
Zakorkowane ulice to widok, do którego powoli się przyzwyczajamy. Mieszkańcy dużych miast już od dawna wolą korzystać z komunikacji miejskiej bardziej niż z własnego samochodu. Czy w Piotrkowie stanie się podobnie?
Autobusem? Nie, dziękuję

Na razie nic nie wskazuje na to, by piotrkowskie autobusy mogły być alternatywą dla osób, które przemieszczają się po mieście własnym samochodem. Ci, którzy są aktywni zawodowo nie bardzo mogą sobie pozwolić na długą i przymusową krajoznawczą wycieczkę po mieście. Do tego zaplanowaną ze znacznym wyprzedzeniem.


Jednak wcale nie oznacza to, że autobusy w Piotrkowie są niepotrzebne. Po prostu oferta piotrkowskiej komunikacji skierowana jest zupełnie w innym kierunku. Autobusy wożą głównie seniorów, uczniów do szkoły (ze szkoły już rzadziej) i mieszkańców dzielnic peryferyjnych.

Czy oferta piotrkowskiej komunikacji zbiorowej powinna się zmienić, by odpowiadać na bieżące wyzwania komunikacyjnej rzeczywistości?


Liczne przykłady z Polski i Europy pokazują, że za usługi dobrej jakości ludzie chętnie zapłacą, ale z transportu nie spełniającego ich wymagań nie będą korzystać nawet za darmo. Tylko 3% potencjalnych użytkowników komunikacji miejskiej uważa, że podstawowym kryterium korzystania z niej jest cena biletu.


Komunikacja zbiorowa wydaje się być jedyną przyszłą alternatywą dla realizacji potrzeby przemieszczania się w obrębie miast. Korki, hałas, brak miejsc do parkowania, stres, długi czas podróży, zanieczyszczenie powietrza - to rzeczywistość, która puka do drzwi.


Ostatnie niedogodności komunikacyjne w Piotrkowie, traktowane jako przejściowe, wcale takimi nie muszą być. Może to zapowiedź tego, co czeka nas wkrótce każdego dnia.

Wydaje się, że obecnego stanu nie da się zmienić bez zainwestowania w nowoczesną infrastrukturę drogową. Niezbędna jest też świadomość pilnej potrzeby określenia nowych celów dla miejskiej komunikacji.

 

 

 

 

 

Marcin Gromadzki, ekspert Public Transport Consulting:

Dobry układ komunikacyjny to taki, który zawiera zarówno bezpośrednie połączenia meandrujące, jak i szybkie średnicowe, o możliwie najkrótszej trasie. Obecny, główny segment użytkowników komunikacji miejskiej, czyli właśnie seniorzy, naciskają na bezpośredniość połączeń. Każda próba wprowadzenia układu przesiadkowego w mniejszych miastach kończy się katastrofą – zdecydowanym oporem tej grupy pasażerów, artykułowanym często wprost władzom miasta.

W Piotrkowie Trybunalskim najlepiej byłoby uprzywilejować transport miejski na tych wydłużonych trasach, np. uniemożliwić samochodom osobowym przejazd ulicami Słowackiego i POW jako ciągiem. W takiej sytuacji owe meandrowanie byłoby mniej uciążliwe i czasochłonne.

Po każdych badaniach marketingowych proponowaliśmy w Piotrkowie zwiększenie liczby pojazdów w ruchu w skali całej sieci komunikacyjnej o 3 – 5, właśnie w celu uruchomienia dodatkowych połączeń „szybkich”. Postulaty te, ze względu na różne ograniczenia, nie zostały jednak zrealizowane.


Zainteresował temat?

4

5


Zobacz również

reklama

Komentarze (90)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gość ~gość (Gość)31.12.2019 16:24

Wycofać MZK, obniżyć podatki. Szybko wyrosną prywatne linie, do których nie będziemy dokładać, a które będą odprowadzać podatki do miasta.

33


gość ~gość (Gość)31.12.2019 13:48

Ja dzisiaj jechałam mzk.

10


czarny_kot ~czarny_kot (Gość)30.12.2019 22:49

odnosząc się do tekstu "Po każdych badaniach marketingowych proponowaliśmy w Piotrkowie zwiększenie liczby pojazdów w ruchu w skali całej sieci komunikacyjnej o 3-5" - tutaj bezapelacyjnie padłem XD, z tego, co jeżdżę MZK, to liczba autobusów powinna się podwoić i powinny się pojawić zupełnie nowe trasy przejazdowe (a nie jak linia nr 3, która w większych miastach mogłaby być wariantem trasowym linii 1), tabor taborem, ale tak jak moi przedmówcy wspomniejli - nowe linie to podstawa - nie tak teraz jak po remoncie Wojska polskiego by się przydało nałożyć nową siatkę połączeń ta, żeby w przypadku jakiejkolwiek awarii nie dopuścić do "wykolejenia się" komunikacji miejskiej w tym mieście...

60


szybki dziadek ~szybki dziadek (Gość)30.12.2019 16:31

Wystarczą bus pasy i wtedy od następnego dnia przesiadam się do emzetek.

75


gość ~gość (Gość)30.12.2019 19:47

Taa tylko ja w Bełchatowie płacę wszystkie opłaty niższe niż w Piotrkowie i komunikacja darmo. To w czym jestem stratny? Mam porównanie bo mieszkałem tu i tam

80


gość ~gość (Gość)30.12.2019 11:41

Autobus miejski?Jak wiekszosc projektow miejskich to calkowita porazka.Najwazniejsze ze towarzystwo wzajemnej adoracji ma sie dobrze i ich portwele tez.A mieszkancy?A kogo obchodza mieszkancy...

231


gość ~gość (Gość)30.12.2019 13:31

Dla osób mieszkających przy ulicach Malinowa, Świerkowa, Kasztanowa, Jodłowa i Energetyków brak jest możliwości korzystania z MZK. Do najbliższego przystanku przy Piomie 20-25 minut pieszo

101


gość ~gość (Gość)30.12.2019 12:32

Dużo ludzi rezygnuję z braku klimatyzacji w MZK

131


Amelka ~Amelka (Gość)30.12.2019 13:02

A może MZK zaznaczyłoby trasy teraz jeżdżących autobusów. na pzrystankach.NIe wiadomo jak teraz jeżdża te autobusy, gdzie maja pzrystanki jak jest remont WojskamPolskiego,a ludzie przyjeżdżający gubia sie bo nie wiedza dokąd dojada.

101


GiGi ~GiGi (Gość)30.12.2019 18:40

Na początek należałoby się zorientować jakie miasto stawia sobie cele w miejskiej strategii transportowej....

51


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat