„Traktu” liczy 1 kilometr 273 metrów i uwypukla budowle historyczne oraz miejsca, które piotrkowianom od lat kojarzą się z wielokulturową przeszłością. “Trakt” zaczyna się od dworca PKP (dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej). Obok niego znajduje się XX-wieczna wieża ciśnień, gruntownie odnowiona. Dalej trasa biegnie jedną z najdłuższych ulic – Słowackiego - łączącą starą i nową część miasta. Idąc ulicą Słowackiego, mijamy cerkiew prawosławną, gmach sądu i dwa kościoły katolickie - oo. Bernardynów i Panien Dominikanek. Dochodzimy do placu Kościuszki i widzimy dobrze zachowaną część murów obronnych z przełomu XIV i XV wieku. Następnie ulicą Sieradzką kierujemy się do Rynku Trybunalskiego. Piotrkowska Starówka tworzy średniowieczny układ urbanistyczny z zabytkowymi kościołami w tle. Z rynku ulicą Zamkową - obok zamku Zygmunta Starego, gdzie odbywały się Trybunały Koronne - zmierzamy w stronę ulicy Jerozolimskiej. Tutaj, przy budynku dawnej Wielkiej Synagogi, w którym dziś mieści się Biblioteka Miejska, kończy się trasa “Traktu”.
W ramach TWK wykonano:
- remont elewacji budynku wieży ciśnień,
- rozbudowę systemu monitoringu (6 nowych kamer),
- przebudowę ulicy Dąbrowskiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz remont i modernizację budynku Ośrodka Działań Artystycznych przy ul. Dąbrowskiego 8,
- remont budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej wraz z przyległym terenem,
- przebudowę ulicy Zamkowej (na odcinku: plac Czarnieckiego - ul. Jerozolimska) wraz z przebudową mostu,
- kanalizację deszczową w ulicy Sienkiewicza,
- rozbudowę ulicy Słowackiego (na odcinku: Słowackiego 23 - plac Kościuszki),
- przebudowę placu Czarnieckiego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną,
- przebudowę ringu ulic: Pijarska, Łazienna-Mokra, Konarskiego, Krakowskie Przedmieście (na odcinku: Pijarska – Grodzka).
Całkowity koszt projektu to 22,5 mln złotych. Miasto pozyskało na ten cel 16,3 mln złotych dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.