Badanie poziomu zadowolenia pacjentów ze świadczeń opieki zdrowotnej w oparciu o wyniki anonimowej ankiety to założenie programu monitorowania poziomu satysfakcji pacjenta, który ruszył w czwartek, 5 listopada w NFZ. Pierwszym etapem jest pilotażowe badanie w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).
- Narodowy Fundusz Zdrowia chce premiować jakość i dostępność świadczeń, a jednym z narzędzi oceny ma być opinia pacjentów dotycząca opieki i usług - podkreśla prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Tadeusz Jędrzejczyk. Jak wyjaśnia, w przyszłości może być to jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, umożliwiającego dodatkowe finansowanie, rodzaj premii dla najlepiej ocenianych podmiotów.
Ankieta skierowana jest wyłącznie do pacjentów, a udział w niej jest dobrowolny. NFZ zakłada, że począwszy od 2016 r. ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie. Analiza uzyskanych na podstawie ankiet informacji umożliwi opracowanie takich rozwiązań, które usprawnią organizację udzielania świadczeń. Wnioski mogą zostać - w miarę możliwości - przeformułowane na konkretne zalecenia usprawniające funkcjonowanie placówek medycznych.
Pilotaż programu przewiduje przeprowadzenie ankiety skierowanej do pacjentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej). W ramach pilotażu przez trzy tygodnie (od 5 listopada) anonimowa ankieta będzie udostępniona pacjentom w formie elektronicznej na stronie internetowej Funduszu, a także w formie papierowej w punktach obsługi pacjentów w siedzibach oddziałów wojewódzkich NFZ oraz ich delegatur. Ankieta jest już dostępna we wszystkich siedzibach NFZ w Łódzkiem: w Łodzi, Sieradzu, Piotrkowie Trybunalskim, Skierniewicach. ŁOW NFZ będzie się starał, aby ankieta w wersji papierowej była dostępna dla Seniorów.
Ankieta składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmuje ok. czterech minut. Pytania zawarte w ankiecie dotyczą głównie kwestii organizacji udzielania świadczeń np.:
- co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? (uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez pracowników rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez personel medyczny, warunki lokalowe itp.);
- czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia/ trybie i sposobie leczenia?
- proszę ocenić dostępność do rejestracji telefonicznej - łatwość dodzwonienia się (w skali od 1 do 5).
Formularz ankiety uwzględnia większość uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji z zainteresowanymi środowiskami. Projekt przekazano do 63 organizacji i instytucji m.in. uczelni medycznych, środowisk i organizacji skupiających Pacjentów, konsultantów krajowych w dziedzinie medycyny rodzinnej oraz pielęgniarstwa rodzinnego, a także organizacji skupiających lekarzy POZ.
Pilotaż ankiety monitorowania poziomu satysfakcji pacjenta potrwa do końca listopada.
Poradnie POZ w Łódzkiem
W Łódzkiem pacjentami opiekują się lekarze w 444 poradniach POZ. Na rok 2016 na leczenie pacjentów w ramach podstawowej opieki zdrowotnej ŁOW NFZ przeznaczy 612,2 mln zł, to prawie o 20 milionów więcej niż w roku 2015. Roczna stawka kapitacyjna w poradni POZ wynosi od 140 do 360 zł na pacjenta w zależności od jego wieku, miejsca pobytu, sposobu sprawozdawania badań diagnostycznych, które lekarz zleca pacjentowi.
- Łódzki OW NFZ przygotował dla poradni POZ plakaty dla pacjentów z ważnymi informacjami na temat zasad rejestracji, badań dostępnych u lekarza POZ, praw pacjenta i programów profilaktycznych, z których można skorzystać u lekarza POZ. Plakaty zostały już rozesłane do wszystkich poradni POZ w Łódzkiem (800 miejsc). Mamy nadzieję, że informacje zebrane na plakatach uzupełnią wiedzę pacjentów na temat zasad opieki w poradniach POZ – mówi Anna Leder, rzecznik prasowy ŁOW NFZ.
Link do ankiety: http://ankiety.nfz.gov.pl/index.php/377824