Masz pomysł na Piotrków, to powiedz!

Tydzień Trybunalski Sobota, 08 lutego 201454
Czy chcesz mieć wpływ na to, jak w przyszłości rozwijał się będzie Piotrków Trybunalski? Pytanie z pozoru banalne, bo zwykle wszyscy mieszkańcy odpowiadają – tak...
Problemem do rozwiązania na najbliższe lata będzie w Piotrkowie z pewnością gospodarka cieplna.Problemem do rozwiązania na najbliższe lata będzie w Piotrkowie z pewnością gospodarka cieplna.

Teraz jest jednak jest okazja, by powiedzieć, czego konkretnie oczekujemy. Władze miasta pytają bowiem – poprzez ankietę – w jakim kierunku powinien iść ów rozwój. Odpowiedzi mieszkańców, które można składać do 14 lutego, posłużyć mają do opracowania aktualizacji “Strategii rozwoju miasta Piotrkowa Trybunalskiego 2020”.

Piotrków ma być “cichy”, “zielony”, “turystyczny”, a może nastawiony na rozwój gospodarczy? Najbardziej brakuje nam dróg, mieszkań, przedszkoli, a może biblioteki czy centrum nowych technologii? Jaka ma być strategia dla Piotrkowa na najbliższe lata.

- Piotrków ma w tej chwili strategię, która obowiązuje oficjalnie do 2017 roku. Zrobiliśmy analizę pod kątem, co jest tam zrealizowane i wyszło nam, że naprawdę sporo. Natomiast teraz mobilizuje nas nowa perspektywa finansowa (2014 – 2020) i do niej trzeba dostosować nowy sposób myślenia – nastawić się na duże projekty, współpracę z innymi gminami, na konkurencyjność, innowacyjność - mówi Katarzyna Szokalska, kierownik Biura Planowania Rozwoju Miasta i zachęca, aby w ten proces planowania włączyli się jak najliczniej mieszkańcy.
Trzeba tylko wypełnić ankietę.

Mało mieszkań, dużo “Traktu”?

O co pyta w ankiecie Urząd Miasta? Na przykład o największe atuty Piotrkowa. Wśród odpowiedzi do wyboru jest między innymi: dogodne położenie miasta i połączenia komunikacyjne, zbiornik Bugaj, bogata historia i tradycje miasta, imprezy kulturalno-sportowe dla mieszkańców, ale i rewitalizacja Starówki oraz projekt Trakt Wielu Kultur czy dobra jakość wody.
A te najsłabsze strony miasta? Tu znalazły się: zła jakość dróg, zły stan techniczny budynków mieszkalnych, zły stan Starówki i Podzamcza, estetyka i wygląd miasta, brak dostatecznej ilości parkingów, mała ilość mieszkań komunalnych i socjalnych, niska liczba urodzeń w mieście, odpływ z miasta ludzi młodych i wykształconych, zbyt duża liczba osób korzystających z pomocy socjalnej, bezpieczeństwo.
Ocenić w ankiecie można także rozwój gospodarczy i społeczny miasta. Czy Piotrków Trybunalski jest miastem przyjaznym dla rozwoju firm, czy jest miastem przyjaznym dla młodych ludzi? Jakie są główne powody wyjazdów piotrkowian z miasta na stałe (za pracą, na studia, tańsze grunty podmiejskie, lepsze perspektywy życiowe)?
Nie mogło zabraknąć pytań o infrastrukturę. Czy zadowoleni jesteśmy ze stanu dróg, czy jest wystarczająca ilość parkingów, ścieżek rowerowych, chodników, oświetlenia ulicznego? Czy mamy wystarczający dostęp do wodociągów, kanalizacji, centralnego ogrzewania?
A jak u nas z kulturą? Czy jest wystarczająca ilość kin, czy działający w Piotrkowie Trybunalskim teatr spełnia oczekiwania, jak działa Miejski Ośrodek Kultury, Ośrodek Działań Artystycznych, Muzeum. Czy funkcjonująca w Piotrkowie biblioteka dysponuje wystarczającym księgozbiorem? Czy proponowana przez miasto oferta imprez kulturalnych jest zadawalająca?
I wreszcie oświata – czy mamy wystarczającą liczbę szkół i przedszkoli, no i czy poziom kształcenia jest zadowalający? A może powinna u nas powstać nowa biblioteka, uczelnia czy też centrum nauki nowych technologii?
Piotrkowianie mogą też podpowiedzieć, jakich obiektów (a może i imprez) sportowych brakuje w mieście.
A wreszcie – czy odwiedzający miasto turysta zastanie odpowiednią ofertę miejsc hotelowych, pensjonatów, schronisk młodzieżowych, czy uzyska zadowalającą informację?
Są też pytania, czy Piotrków jest miastem cichym, czystym, zielonym i bezpiecznym. Czy na ulicach jest wystarczająca ilość patroli Straży Miejskiej i policji, czy swoją rolę dobrze spełnia miejski monitoring?

Każdy, kto wypełnia ankietę, ma też możliwość uszeregowania od najpilniejszych do najmniej pilnych inwestycji drogowych (remont ul. Roosevelta, ul. Wojska Polskiego, Al. Sikorskiego, Al. Kopernika, ul. Żelaznej, ul. Świerczowskiej, budowa ronda Żelazna – Armii Krajowej – Dmowskiego – Górna, budowa obwodnicy od ul. Dmowskiego do Wroniej), a także innych inwestycji w mieście (rewitalizacja Podzamcza, budowa nowej biblioteki, hali widowiskowo-sportowej, budynków socjalnych, oczyszczenie zbiornika Bugaj, budowa ścieżek rowerowych). Przy odpowiedzi na każde z pytań można też dodać własne propozycje.

Dotąd stawiano na gospodarkę i ochronę środowiska?

W dotychczasowej strategii dla Piotrkowa nacisk kładziono na kilka aspektów. – Były trzy strategiczne cele: rozwój gospodarczy, poprawa warunków zamieszkania piotrkowian i ochrona środowiska – mówi Katarzyna Szokalska z UM.
Jeśli chodzi o gospodarkę, to najważniejsze było – jak twierdzą urzędnicy - tworzenie dobrego miejsca dla nowych inwestycji. – Tworzyliśmy zasób gruntów pod inwestycje, opracowywaliśmy plany miejscowe. Największe takie tereny pod rekreację, sport, działalność dla mieszkańców utworzyliśmy przy zbiorniku Bugaj. Są też tereny przy ul. Broniewskiego pod mieszkaniówkę wielorodzinną. Jesteśmy też w trakcie przygotowywania gruntów przy ul. Wroniej, które mają służyć działalności typowo produkcyjnej. Udało się też przygotować grunty przy ul. Całej – również pod działalność produkcyjną – informuje kierownik Biura Planowania Rozwoju Miasta.
Drugim ważnym gospodarczo punktem była rozbudowa układu komunikacyjnego miasta. – Tu chodziło o budowę obwodnicy miejskiej (kolejny etap został zrealizowany). Zmodernizowana została też ul. Łódzka, Karolinowska, część Rolniczej. Nie wszystko się jednak udało – np. ul. Żelazna, część Zalesickiej – ale to są te elementy, które planujemy na kolejny okres – dodaje Szokalska.
Kolejnym sztandarowym przedsięwzięciem był Trakt Wielu Kultur. – I etap już zrealizowaliśmy, II jest w trakcie, ale w nowej perspektywie finansowej planujemy TWK III, czyli domknięcie całego projektu – informuje UM.

Co wydarzyło się jeśli chodzi o poprawę warunków zamieszkania? W planach był rozwój budownictwa mieszkaniowego. Co z tego wyszło? - Tu mówimy zarówno o budynkach wielorodzinnych (np. budowanych przez TBS), terenach przekazywanych właśnie pod taki cel (Broniewskiego, Wojska Polskiego), ale też budownictwie komunalnym (blok przy Pereca, obecnie budowany blok przy ul. Zamurowej). Ważnym elementem strategii było też uzbrajanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe – wyjaśnia K. Szokalska z UM.
Te dobre warunki dla mieszkańców to w strategii także Scena Teatru im. Jaracza, ale i bezpieczeństwo (realizacja programu “Bezpieczne Miasto”) oraz sport (Stadion Miejski “Zwirki”).
- Jest też coś, co do tej pory nam jeszcze nie wyszło – temat biblioteki miejskiej. Jesteśmy przygotowani projektowo, mamy też kilka pomysłów na rozwiązanie tego problemu. Na pewno nie chcemy tego zaniechać. Być może będzie to coś, czego biblioteka będzie tylko jednym z elementów – dodaje kierownik.
Ochrona środowiska to oczywiście duży projekt oczyszczalni ścieków.

Problem na najbliższe lata – gospodarka cieplna.

Podstawowym problemem na najbliższe lata – jak prognozuje Urząd Miasta – będzie gospodarka cieplna. To jeszcze “zupełnie nieruszony” temat, a – trzeba dodać – ogromnie kosztochłonny. Jakieś pomysły pojawiały się już (chociażby “rura z Bełchatowa” czy prywatne podmioty produkujące ciepło; te ostatnie jednak nie porozumiały się z miastem). Konkretów jednak póki co brak.
Co jeszcze znajdzie się w aktualizacji strategii (2014 – 2020) oprócz tych pomysłów, które podrzucą w ankietach mieszkańcy.
- Na pewno będą pieniądze na rewitalizację (Trakt Wielu Kultur III), co my najprawdopodobniej nazwiemy “Młode Stare Miasto”. I nie będzie tu chodziło o rewitalizację dróg, infrastruktury, a raczej o rewitalizację społeczną i gospodarczą – wyjaśnia Katarzyna Szokalska.
W kręgu zainteresowania będzie też Bugaj (który to już raz?). – Miasto przygotowało już tam tereny inwestycyjne pod działalność rekreacyjną, usługową (sport). To razem około 20 ha terenu – informuje UM.


Transport to kolejny punkt strategii – ale teraz nie będą to już drogi lokalne. Pieniądze unijne, o które miasto zamierza się starać, przeznaczone będą raczej na duże projekty wpisujące się w sieć europejskich korytarzy transportowych. – Tu widzimy możliwość współpracy ze Starostwem Powiatowym i Zarządem Dróg Powiatowych, który złożył już pewien projekt o znaczeniu ponadlokalnym - byłaby to alternatywa dla autostrady A1; w ramach miasta to ul. Roosevelta i Żelazna (o tym projekcie więcej w następnym numerze “Tygodnia Trybunalskiego” – przyp. red.). To pozwoliłoby odciążyć centrum miasta i dobrze skomunikować tereny gospodarcze (Gliniana, Wronia). Może to kosztować ok. 20 mln zł. Samo miasto takiego projektu nie byłoby w stanie udźwignąć. Razem będzie szansa pozyskania europejskich pieniędzy – mówi kierownik Biura Planowania i Rozwoju Miasta.

Urząd Miasta liczy na głosy ze strony mieszkańców i obiecuje gruntownie je przeanalizować. Ankiety wysłano do kilkuset respondentów (szkół, firm, organizacji itp.). Każdy może też wejść na stronę miasta: www.piotrkow.pl, pobrać ankietę, wypełnić i odesłać drogą elektroniczną pod adresem: k.szymanska@piotrkow.pl lub w wersji papierowej pod adresem: Biuro Planowania Rozwoju Miasta, ul. Szkolna 28.
Ilu piotrkowian z tej możliwości oceny swego miasta skorzysta?


Zainteresował temat?

12

2


Zobacz również

reklama

Komentarze (54)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

mieszkaniec mieszkaniecranga09.02.2014 12:45

"fubg" napisał(a):
zburzyć cale miasto i odbudować od nowa....

nie, raczej wymienić ludzi w urzędach, polikwidować większość stanowisk urzędniczych i zatrudnić tych którzy naprawdę mają jakieś pomysły i pojęcie w tym kierunku, bo DO POLITYKI PCHAJĄ SIĘ TYLKO OSOBY KTÓRE NIC NIE POTRAFIĄ OSIĄGNĄĆ W INNY SPOSÓB, bo praca fizyczna za ciężka, a umysłowa nie na tyle płatna, żeby się trudzić. A taki polityk ma już do końca swoich dni wtyki, i jeżeli zostanie wyrzucony z urzędu to znajdzie wysokopłatną fuchę w... urzędzie na innym stanowisku lub spółce miejskiej po znajomości. Ten sam trend zauważalny jest w urzędach na niższych stanowiskach - większość (oczywiście nie wszyscy) nic nie potrafi innego robić, jak przekładać papierki i pić kawę. Ale jak ma rozumieć swoją robotę jak po bliskiej znajomości ją dostał bez jakiegokolwiek wcześniejszego sprawdzenia lub po ustawionym konkursie.
Mniejsza już o to jakie ma dany delikwent wykształcenie i ile obecnie zarabia jeżeli by coś naprawdę robił dla mieszkańców i miasta. Dla mnie mógłby być to prosty chłop prosto z pola, który niejednokrotnie trzeźwiej myśli od tych u władzy, jeżeli by naprawdę przyczynił się do rozwoju.

102


ares1 ~ares1 (Gość)09.02.2014 07:40

"sklave" napisał(a):
No i tradycyjnie:Kto jest za tym by prezydentem miasta w następnej kadencji został obecny prezydent Chojniak łapka w górę. Kto jest za tym by poseł Domaracki został prezydentem Piotrkowa łapka w dół.Głosowanie na stronie:


Tradycyjnie Pan Larecki jak zawsze wspomina osła Domaradzkiego :))) Cóż zrobić jak maja te same poglady i upodobania wsród kóz :)))

618


dag ~dag (Gość)09.02.2014 00:41

Cytuję:
~fubg (Gość)12 minut temu, 00:25
Pomysł jest jeden i dobry: zburzyć cale miasto i odbudować od nowa....


Chyba ci się z Łodzią pomyliło?

110


fubg ~fubg (Gość)09.02.2014 00:25

Pomysł jest jeden i dobry: zburzyć cale miasto i odbudować od nowa....

81


xx ~xx (Gość)08.02.2014 23:51

mol masz rację. W pełni popieram. Żeby takie proste błędy robić.

50


?...? ~?...? (Gość)08.02.2014 23:44

"maddox" napisał(a):
Oczywiście możesz się śmiać przeinaczając sens mojej wypowiedzi, ale taki dokument świadczy o profesjonalizmie urzędników z urzędu których zwierzchnikiem, chcąc nie chcąc, jest prezydent miasta. Jak by to było CV to autor takiego dokumentu miał by szansę na zdobycie pracy graniczącą z zerem. Dokument jest strasznie sformatowany, napisany chyba po "polskawemu" bo na pewno nie w języku polskim, w zamkniętym formacie docx (czemu nie odf?) a przy każdej zmianie wszystko się rozjeżdża (raz lista wypunktowana, raz nie, spacje w środku słowa, wtf?).
Ja rozumiem, że przeciętny urzędnik nie wie jako obsługiwać poprawnie Word-a a już tym bardziej Writer-a, nie ma na tyle wyobraźni aby w pytaniach gdzie należy wpisać ocenę przewidzieć pole na tę ocenę (użyć tabelki) ale od czego jest w takim razie w urzędzie informatyk? Nie można zrobić ankiety online? Jest cała masa dostępnych kreatorów ankiet.
Przy takim podejściu, wykształceniu i zaangażowaniu urzędników to nawet najlepsza strategia nic nie da.

Przeciętny urzędnik stworzył to coś; kierownik tego urzędnika zatwierdził; przełożony tego urzędnika to zatwierdził... wracamy - kto zatrudnił tego przeciętnego urzędnika - obecny, czy poprzedni Prezydent??? Pytam, bo nie wiem???

60


mieszkaniec mieszkaniecranga08.02.2014 23:38

"maddox" napisał(a):
miem, że przeciętny urzędnik nie wie jako obsługiwać poprawnie Word-a a już tym b


bo tą ankietę robił przeciętny urzędnik właśnie. Lepsze to już młodziaki w gimnazjum czy liceum robią, a i niektóre w podstawówce teraz. Przecież można było to zrobić w formie .pdf do wypełnienia lub w formie ankiety w prostym .html z podstawowymi elementami .php, jak już nie zna się nic innego. Od biedy można było zapisać chociaż w formacie .doc, który to jest powszechniejszy niż .docx z którym to mają problemy starsze pakiety lub te otwarte (OpenOffice, LibreOffice, itp.). No ale co się dziwić jak osoby odpowiedzialne za takie dokumenty nie znają swoich powinności, a dokumenty w formie elektronicznej to dla nich skan papieru zapisany w .pdf lub .jpg. Mało tego osoby odpowiedzialne za kontakt z ludźmi w takiej formie nie znają języka polskiego (poniekąd urzędowego) i zasad ortografii. Ba nawet są tak leniwi, że nie potrafią zrobić w Wordzie automatycznej korekty dokumentu.
PS. Pierwsza wersja ankiety miała bardzo dużo błędów i literówek. W drugiej zostało to trochę poprawione, ale i tak są błędy. To co, do trzech razy sztuka, a potem, wywalamy z roboty za fuszerki? ;)
PS2. Ale co się dziwić jak ludzie w urzędzie to pociotki i ludzie z łapanki w najlepszym przypadku, bez jakiegokolwiek powiązania z danym stanowiskiem. Zupełnie tak jak malarz kominów i elektryk.

Komentarz był edytowany przez autora: 08.02.2014 23:47

90


maddox ~maddox (Gość)08.02.2014 23:01

"mol" napisał(a):
Odwołać prezydenta ponieważ format ankiety był żałosny!


Oczywiście możesz się śmiać przeinaczając sens mojej wypowiedzi, ale taki dokument świadczy o profesjonalizmie urzędników z urzędu których zwierzchnikiem, chcąc nie chcąc, jest prezydent miasta. Jak by to było CV to autor takiego dokumentu miał by szansę na zdobycie pracy graniczącą z zerem. Dokument jest strasznie sformatowany, napisany chyba po "polskawemu" bo na pewno nie w języku polskim, w zamkniętym formacie docx (czemu nie odf?) a przy każdej zmianie wszystko się rozjeżdża (raz lista wypunktowana, raz nie, spacje w środku słowa, wtf?).
Ja rozumiem, że przeciętny urzędnik nie wie jako obsługiwać poprawnie Word-a a już tym bardziej Writer-a, nie ma na tyle wyobraźni aby w pytaniach gdzie należy wpisać ocenę przewidzieć pole na tę ocenę (użyć tabelki) ale od czego jest w takim razie w urzędzie informatyk? Nie można zrobić ankiety online? Jest cała masa dostępnych kreatorów ankiet.
Przy takim podejściu, wykształceniu i zaangażowaniu urzędników to nawet najlepsza strategia nic nie da.

"Piotrkowianin" napisał(a):
Zapomniałeś, że głównym informatykiem piotrkowskiego UM jest facet po teologii?


W sumie nie wiedziałem o tym.

Komentarz był edytowany przez autora: 08.02.2014 23:08

100


sklave sklaveranga08.02.2014 22:56

No i tradycyjnie:
Kto jest za tym by prezydentem miasta w następnej kadencji został obecny prezydent Chojniak łapka w górę. Kto jest za tym by poseł Domaracki został prezydentem Piotrkowa łapka w dół.
Głosowanie na stronie:
http://piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl/artykul/radny-banaszek-zostanie-bez-mandatu,2156389,t,id.html#minus

76


szczawik szczawicki szczawik szczawickiranga08.02.2014 22:50

a .pdf nie dalo sie zrobic, zeby wypelnic ladnie?

30


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat