Polisa przejęta wraz z samochodem używanym nie odnawia się automatycznie
Sprzedający wraz z kluczykami od samochodu, dowodem rejestracyjnym powinien wręczyć kupującemu polisę ubezpieczeniową OC. Nowy właściciel nie ma określonych terminów związanych z wypowiedzeniem umowy. Może je także zatrzymać aż do upływu okresu jego ważności. Wypowiedzieć umowę ubezpieczenia można w dowolnej chwili. Sprzedający może odzyskać wypłaconą składkę tylko wówczas, gdy kupujący wypowie umowę. Niektórzy ubezpieczyciele dokonują ponownej kalkulacji składki (zwłaszcza, gdy chodzi o jej podwyższenie), inni robią to na wyraźne żądanie właściciela. Rekalkulacja składki jest prawem, a nie obowiązkiem ubezpieczyciela.
Przykładowo, gdy zadbany samochód po kilku letniej jeździe zakupi od starszego pana z małej miejscowości, który bezszkodowo jeździ od 20 lat, świeżo upieczony kierowca, 18-latek z Poznania czy Warszawy – jego składki wzrosną.
Najlepiej skontaktować się z zakładem ubezpieczeniowym od razu po zakupie pojazdu i ustalić na jakich warunkach będzie mógł korzystać z polisy nowy właściciel. Bywa, że polisa kończy się za kilka dni albo, że sprzedający nie miał ubezpieczenia. Nowa polisa powinna być zawarta najpóźniej w dniu, gdy kończy się stara i nie później niż w momencie wprowadzenia pojazdu do ruchu. W innym przypadku powstają luki w ubezpieczeniu, które mogą nas słono kosztować. Pamiętajmy także, że jeżeli przenosimy prawo własności należy podać ubezpieczycielowi dane nowego właściciela – czyli jego imię, nazwisko, adres oraz nr PESEL.
Zapominalskich skutecznie oduczy zapominać Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
Nieznajomość prawa nie jest żadnym wytłumaczeniem do naliczenia kary, a tematy te poruszane były tylko w mediach branżowych. Instytucja ta pilnuje szczelności systemu ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Wypłaca także odszkodowania poszkodowanym w wypadkach drogowych, których sprawcami są nieubezpieczeni lub w przypadku, gdy sprawców nie udało się zidentyfikować. Posługuje się „wirtualnym policjantem”, czyli systemem, który wyłapuje nierzetelnych bądź „zapominalskich” posiadaczy samochodów poprzez porównywanie ze sobą ubezpieczeń znajdujących się w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych. Sprawdza on datę rejestracji w Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz datę wykupienia polisy. Wyłapuje nawet samochody stojące w garażach i nie poruszające się po drogach.
Wysokość kar za brak OC uzależniona jest bezpośrednio od wysokości najniższego wynagrodzenia. W związku z tym, w tym roku kary będą wyższe niż w 2015. Podstawowa kara dla samochodu osobowego wynosi dwukrotność minimalnego wynagrodzenia 1850 zł, czyli 3700. Trzykrotne wynagrodzenie zapłacić będą musieli właściciele samochodów ciężarowych. Jeżeli ubezpieczenie nie było kontynuowane tylko przez kilka dni kary będą odpowiednio niższe. Kiedy przerwa w OC nie przekracza 3 dni kara wyniesie 20 % najniższego wynagrodzenia, a do 14 dni 50 % kary podstawowej. Brak ubezpieczenia dla rolników to 1/10 minimalnego wynagrodzenia.
Kary za brak komunikacyjnego OC w 2015 roku
Wzrost opłaty |
Samochody osobowe
|
Samochody ciężarowe, ciągniki sam., autobusy |
Pozostałe pojazdy np. motocykl, motorower |
Ubezpieczenie OC dla rolników |
100% (powyżej 14 dni) |
3500zl |
5250 zł |
580 zł |
180 zł |
50% (od 3 do 14 dni) |
1750 zł |
2630 zł |
290zł |
|
20% (do 3 dni) |
700 zł |
1050 zł |
120 zł |
Kary za brak komunikacyjnego OC w 2016 roku
Wzrost opłaty |
Samochody osobowe |
Samochody ciężarowe, ciągniki sam., autobusy |
Pozostałe pojazdy np. motocykl, motorower |
Ubezpieczenie OC dla rolników |
100% (powyżej 14 dni) |
3700zł |
5550 zł |
620 zł |
190zł |
50% (od 3 do 14 dni) |
1850 zł |
2780 zł |
310 zł |
|
20% (do 3 dni) |
740 zł |
1110 zł |
120 zł |
Dane ze strony: https://www.ufg.pl